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메타포가 아이디어 발상에 미치는 효과에 관한 연구 - 비주얼커뮤니케이션 디자인사례연구 중심으로 -

Authors
김희현김준교
Issue Date
2015
Publisher
한국디지털디자인학회
Keywords
Metaphor; Visual Communication Design; Creative
Citation
디지털디자인학연구, v.15, no.2, pp 997 - 1006
Pages
10
Journal Title
디지털디자인학연구
Volume
15
Number
2
Start Page
997
End Page
1006
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/11052
DOI
10.17280/jdd.2015.15.2.092
ISSN
1598-2319
Abstract
‘창조적 도구와 학문’으로써 ‘메타포(Metaphor)에 대한 입증은 이미 여러 학문분야의 연구에서 실증되고 있다. 하지만 디자인 분야에서 메타포에 대한 학문적 연구는 이제 막 태동하는 단계로 파악된다. 본 연구는 향후 독창적 시각디자인 아이디어 발상에 메타포 효과와 그 활용 가능성을 모색하며 이를 통해 시각디자이너들의 창조력 강화에 방향성을 제시하고자 하였다. 시각디자인 영역에서 나타난 메타포의 ‘사례분석(Case Study)을 통해서 독창적 시각 디자인에 반영된 메타포 특성들을 분석하고 시각디자인에 나타난 메타포의 효과와 상관관계를 파악해 보았다. 사례분석연구 결과, 시각디자인, 즉 비주얼커뮤니케이션디자인에 있어서 메타포의 가치가 어떤 것이고 무엇인지 명확하게 확인할 수 있었다. 창조경제를 이끌어가야 할 모든 현업 디자이너들은 물론이고 특히 차세대 디자이너들이라면 새로운 가치를 창출해 낼 수 있는 발상능력과 소통능력이 무엇보다 중요하다. 치열하게 전개되는 글로벌 경쟁시대에 새로운 미래를 디자인하기 위해서는 고정관념과 편견, 그리고 선입견을 뛰어 넘어야 한다. 그런 의미에서 메타포는 기존의 관점을 새로운 시각으로 전환시켜서 발상의 전환을 이끌어 주는 강력한 도구이자 보물 상자다. 본 연구에서 제시된 메타포 효과가 실제로 유용하게 활용되기 위해서는 보다 심도 있는 연구, 즉 비주얼커뮤니케이션 관련 교육연구가 필수적으로 따라와야 한다. 향후 연구의 방향은 메타포를 활용한 아이디어 발상교육이다. 이런 교육은 특히 새로운 아이디어 발상에 어려움을 겪고 있는 차세대 크리에이터들에게 새로운 시각을 열어주는 멋진 병기가 될 것이다.
Metaphor as a creative means and study has been proved in many fields of studies, but in the field of design, the study on the metaphor is in the beginning step. This study pursues the effects of creative visual communication design influenced by metaphor in the future and its potential efficiency on ideas as well. Also this study gives the direction to designers to strengthen their creativity using metaphor. Through the case study of metaphor shown in the field of visual communication design, the specialty of metaphor has been analyzed and effects and relativity of metaphor in the visual communication design has been studied. As the result of the analysis in the case study, in the visual communication design, in other words, visual communication design, the value of metaphor could be clearly identified. As well as all designers who will have to lead creative economy especially next generation designers must have ability to create ideas with a new value and to communicate most of all. In the era of keen global competition, to design a new future, fixed ideas, prejudice and stereotype must be overcome. In that sense, metaphor is a strong tool and a treasure box to lead a new transformation of ideas by means of transforming existing ideas to a new one. To use the effects of metaphor presented in this study should be essentially followed by the education study of visual communication in depth . In the future, the direction of the study is to educate for creating a new ideas. This kind of education will be a wonderful weapon to give a new perspective to next generation creators who have difficulties in making a new ideas.
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