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교육적 오락물의 설득효과 감소요인에 대한 탐색적 연구 - 설득지식과 사전태도의 영향을 중심으로

Authors
김인성이승조
Issue Date
2015
Publisher
한국언론정보학회
Keywords
entertainment-education; persuasion knowledge; pre-attitude; explicit/implicit attitude; 교육적-오락물; 설득지식; 사전태도; 명시적 태도; 암묵적 태도
Citation
한국언론정보학보, v.69, no.1, pp 7 - 29
Pages
23
Journal Title
한국언론정보학보
Volume
69
Number
1
Start Page
7
End Page
29
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/11222
ISSN
1598-3757
Abstract
본 연구는 교육적-오락물의 효과에 미치는 설득지식과 사전태도의 영향을 조사하였다. 이론적으로 설득지식모형을 채택하였고, 오락 프로그램의 선정성을 지적하는 내용을 미리 보여주어 참여자의 설득지식(저항)을 활성화시켰다. 사전태도는 설득주제에 대하여 얼마나 염려하고 있는가를 측정하였다. 연구는 실험으로 설계되었으며, 실험 참여자들은 설득지식(2) × 사전태도(2)의 조건들 중 하나에 임의로 배정되어, 교육적-오락물을 시청하고 그 내용에 얼마나 영향을 받았는지 평가하였다. 방법론적으로는명시적 태도와 더불어 암묵적 태도를 측정하여 무의식적인 태도의 변화를 함께 알아보았다. 실험 결과는 효과가 뛰어난 것으로 알려진 교육적-오락물도 수용자의 저항에 부딪칠 수 있는 상황이 존재한다는점을 보여 준다. 한편 암묵적 태도의 측정에서 설득지식 × 사전태도의 상호작용이 유의미한 것으로 나타났다. 설득주제에 대해 염려하는 정도가 높은 사람들은 낮은 사람들에 비해 교육적-오락물의 영향을 많이 받았지만 설득지식의 영향도 많이 받는 것으로 나타났다. 한편, 명시적 태도에서는 상호작용이유의미하지 않아 교육적-오락물 연구에서 암묵적 태도 측정의 필요성이 논의되었다.
The purpose of this research is to examine the impacts of persuasion knowledge andpre-attitude on responses to a persuasive entertainment education program. Persuasionknowledge model was adopted as the theoretical frame and information about thesensational identity of entertainment program was used to activate audience'spersuasion knowledge(i.e. resistance). Pre-attitude was measured by the degree ofconcern about the persuasion topic. The experiment was designed by persuasionknowledge(2) × pre-attitude(2) and participants were randomly assigned in one of theconditions and rated their attitude for the persuasion topic. The implicit measure forattitude was included in addition to the explicit measures in order to reveal unconsciousattitudinal changes. The results showed that the allegedly effective entertainmenteducationcan confront the resistance of the audience in some contexts. A significantinteraction of knowledge × pre-attitude was found in the result of the implicit attitude. The individuals with high concern about the persuasion topic, compared to those withlow concern, were more influenced by the entertainment program and also persuasionknowledge. The interaction was not significant on the explicit attitude, which maypresent the usefulness of the implicit measure in entertainment-education research.
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사회과학대학 (미디어커뮤니케이션학부)
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