초등학생의 생명존중과 또래괴롭힘open access
- Authors
- 김신정; 박영애; 김성희; 김혜영; 유소영; 백성숙; 이정은
- Issue Date
- Jan-2015
- Publisher
- 한국아동간호학회
- Keywords
- Bullying; Child; Education; Peer group; Respect for life; 초등학생; 생명존중; 또래괴롭힘
- Citation
- Child Health Nursing Research, v.21, no.1, pp 28 - 36
- Pages
- 9
- Journal Title
- Child Health Nursing Research
- Volume
- 21
- Number
- 1
- Start Page
- 28
- End Page
- 36
- URI
- https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/11261
- DOI
- 10.4094/chnr.2015.21.1.28
- ISSN
- 2287-9110
2287-9129
- Abstract
- 목적초등학생의 건강교육을 제공하는 보건교사에게 생명존중을 강화시키고 또래괴롭힘을 예방하는 교육의 중요성을 부각시키고 이와 관련된 교육프로그램 개발 및 운영을 위해 필요한 기초자료를 제공하고자 시도되었다.
방법초등학생의 생명존중과 또래괴롭힘 정도를 파악하기 위하여 초등학생을 대상으로 한 서술적 조사연구이다.
결과대상자의 생명존중 정도는 평균 4.23점(±0.38)으로 나타났으며 대상자의 유형별 또래괴롭힘 정도는 ‘피해방어아’, ‘가해아’, ‘피해아’, ‘방관아’, ‘가해동조아’ 유형의 순으로 나타났다. 생명존중 정도는 여학생의 경우가 남학생보다 생명존중 정도가 높게 나타났다(t =-2.410,p =.017). 또래괴롭힘 정도는 ‘가해아’ 유형의 경우 6학년이 5학년보다높게 나타났으며, 남학생이 여학생인 경우보다 높게 나타났다. ‘가해동조아’ 유형의 경우 남학생이 여학생보다 높게 나타났으며, 종교를 가지고 있는 경우가 없는 경우보다 높게 나타났다. 대상자의 생명존중 정도는 또래괴롭힘 정도와 유의한 상관관계가 있는 것으로 나타났다.
결론본 연구를 기초로 초등학생들을 위한 생명존중 교육과 또래괴롭힘은 생명존중의 당위성과 함께 다양한 각도에서 체계적으로 교육되어야 할 것이다. 또한 학교교육과정 중 또래괴롭힘을 예방하기 위하여 다각적인 접근과 패러다임의 전환이 필요하며 전 교과목에 걸쳐 생명존중의 교육내용을 구체화 하고 구체적으로 교수-학습지도에 효과적으로 반영할 수 있도록 하여야 한다.
Purpose: This study was done to provide basic data for education of elementary school students on life–respect and peer bullying prevention.
Methods: Participants were 5th and 6th grade elementary school students. Data from the questionnaires of 218 participants were analyzed.
Results: 1) The mean score for degree of life-respect was 4.23 (±0.38). The types of peer bullying were ‘defenders of victims’ (3.19±0.93), ‘bullies’ (2.04±0.72), ‘victims’ (1.91±0.84), ‘bystanders’ (1.79±0.80), and ‘bully-followers’ (1.66±0.60). 2) There was a significant difference in the
degree of life-respect according to gender (t=-2.410, p=.017). Likewise, in the degree of peer bullying, among the type of ‘bullies’ there were
significant differences according to grade (t=-2.285, p=.004), and gender (t=3.191, p=.002). Also, among the types of ‘bully-followers’ there
were significant differences according to gender (t=2.053, p=.041), and having a religion or not (t=3.319, p=.001). 3) There was a significant
correlation between life-respect and types of peer bullying. Conclusion: The results of this study provide helps for more effective provision of
educational programs regarding life-respect and peer bullying.
- Files in This Item
-
- Appears in
Collections - Red Cross College of Nursing > Department of Nursing > 1. Journal Articles
![qrcode](https://api.qrserver.com/v1/create-qr-code/?size=55x55&data=https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/11261)
Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.