Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

전자책 발달에 따른 수용자와 독서행위의 개념적 변화 연구

Authors
나윤빈권혁인이승하
Issue Date
Dec-2014
Publisher
인문콘텐츠학회
Keywords
전자책; 수용자; 독서행위; 소셜리딩; 재개념화; E-book; Audience; Reading Behavior; Social Reading; Re-con ceptualization
Citation
인문콘텐츠, no.35, pp 75 - 93
Pages
19
Journal Title
인문콘텐츠
Number
35
Start Page
75
End Page
93
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/12688
ISSN
1975-4469
Abstract
지난 2011년, 국제디지털출판포럼인 IDPF(International Digital PublishingForum)의 e-pub 3 표준 제정 이후에 전자책은 본격적인 멀티미디어 매체로서의진입을 앞두고 있다. 본 연구는 이러한 전자책의 발달 과도기에서 나타나는 수용자의개념적 변화를 추적하고 이를 바탕으로 현대 사회의 전자책 소비 형태를 분석하고자한다. 구체적으로는 우선 아날로그 매체의 디지털 변환 과정에서 종이책의 전자책화, 즉 물적(physical) 속성의 전환이 수용자에게 어떠한 영향을 미치는지 선행연구들을 통해 살펴보았다. 여기에서는 미디어 소비자의 시대별 라이프스타일 조사결과와 종이책과 전자책 구매자의 취득 권리(소유권 대 읽기 권리) 변화 양상을비교 예시로써 들었다. 그 다음으로는 소셜리딩 시대를 맞이하여 독서행위에 대한근본적 정의가 달라지고 있음을 미디어 플랫폼의 서비스 사례와 관련 연구들을통해 분석하였다. 이에 따라 기존의 독서행위에 대한 정의 역시 매체 확장과 분절화개념이 새롭게 포함될 수 있음을 제시하였다. 이러한 연구 과정을 통해 능동적 수용자의 개념은 과장되었다는 일부 학자의 비판적 견해에도 불구하고, 종합적으로 미디어 수용의 형태 변화가 수동적에서 능동적으로, 단방향에서 양방형으로, 소비형에서 생산형으로 변화하고 있음을 확인하였다. 특히 향후 전자책은 HTML5 기반으로 인해 텍스트, 이미지, 오디오, 비디오, 폰트, 스타일, 컬러 등 다양한 리소스의파생과 결합, 실시간 정보 공유 기능의 탑재, 모바일 편의성 등이 확장되어 보다열린 매체로서의 수용자 소비가 이뤄질 것으로 예측되었다.
Since the standard of e-pub 3 was enacted by IDPF(International Digital PublishingForum) in 2011, e-book is to become the multimedia in full scale. This study is to trace theconceptual change of audience appearing in transitional term of such development ofe-book and to analyze the consumption of e-book in contemporary society. Specifically, theconversion of paper book to e-book in the conversion of analog medium to digital, namely,how the conversion of physical attributes affect audience is investigated through precedingstudy. Then, the result of investigating lifestyle in each age of media consumer and theform of change in paper book and acquisition of right (title and reading right) by e-bookbuyers are taken as comparative examples. Next, the change in the basic definition ofreading activity in the age of social reading is recognized by service cases and relevantstudy of media platform. It was confirmed that the definition of existing reading activitycan also include concept of media expansion & segmentation. Notwithstanding criticalopinion of some scholars that the concept of active audience was exaggerated through suchstudy, it was suggested that the transformation of media accommodation is changing frompassive to active, from single direction to bi-direction and from consumption type toproduction type. Especially, audience is expected to consume with open media due toderivation and combination of diverse resources like text, image, audio, font, style, color,etc possessed by e-book based on HTML5 and convenience of mobile and the employmentof function to share real-time information.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
College of Arts > ETC > 1. Journal Articles
College of Business & Economics > School of Business Administration > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Lee, Seung Ha photo

Lee, Seung Ha
예술대학 (문예창작)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE