Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

유아의 행동문제와 인지능력 및 자아존중감 간의 관계 분석

Authors
지성애김성현
Issue Date
Jun-2014
Publisher
한국유아교육학회
Keywords
내재화 행동문제(internalizing problem behavior); 외현화 행동문제(externalizing problem behavior); 인지능력(cognitive ability); 자아존중감(sense of self-esteem)
Citation
유아교육연구, v.34, no.3, pp 197 - 219
Pages
23
Journal Title
유아교육연구
Volume
34
Number
3
Start Page
197
End Page
219
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/12731
DOI
10.18023/kjece.2014.34.3.010
ISSN
1226-9565
Abstract
본 연구의 목적은 유아들의 행동문제와 인지능력 및 자아존중감 간의 관계를 분석하고 유아의 행동문제에 영향을 미치는 예측변인을 밝히는 데 있다. 연구대상은 유치원 및 어린이집에 재원 중인 만 4세 유아 110명으로 평균 월령은 55.79개월이었다. ‘K-CBCL1.5-5’, ‘K-ABC’, 그리고 ‘유아 자아존중감 검사도구’를 사용하여 연구자료를 수집하였으며 수집된 자료는 Pearson 적률 상관계수와 단계적 중다회귀분석을 통해 검증하였다. 연구결과, 유아의 내재화 및 외현화 행동문제와 인지능력 중 순차처리능력 간에 부적상관이 있는 것으로 나타났고, 유아의 내재화 및 외현화 행동문제와 자아존중감 간에도 부적상관이 있는 것으로 밝혀졌다. 또한 순차처리능력과 정서적자아는 유아의 내재화 행동문제에 부적으로 유의미하게 영향을 미치는 강력한 예측변인으로 나타났으며, 가족수용자아와 순차처리능력은 유아의 외현화 행동문제에 부적으로 유의미하게 영향을 미치는 강력한 예측변인으로 밝혀졌다.
This study investigated the relationships among young children’s problem behavior, cognitive ability and sense of self-esteem. Subjects were 110 young children, with a mean age of 55.79 months, in attendance at five preschools and kindergartens. Research instruments used in collecting data were the ‘Korean version of the Child Behavior Checklist 1.5-5 (K-CBCL 1.5-5,’ the ‘Korean version of the Kaufman Assesment Battery for Children (K-ABC)’ and the ‘Young Children's Sense of Self-Esteem Inventory’. Collected data were analyzed through the SPSS 18.0 program and Pearson’s correlation and StepwiseMulti-Regression Analysis. Findings are as follows. First, there were negative correlations between young children’s problem behaviors (including internalizing problems and externalizing problems) and cognitive ability. Second, there were negative correlations between young children’s problem behaviors (including internalizing problems and externalizing problems) and sense of self-esteem. Third, sequential processing and emotional self were found to be predictable variables affecting young children’s internalizing problem behavior. Family-acceptance, self and sequential processing were found to be predictable variables affecting the children’s externalizing problem behavior.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of Early Childhood Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE