Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

학교폭력 영향 요인 메타분석

Full metadata record
DC Field Value Language
dc.contributor.author김동민-
dc.contributor.author이미경-
dc.contributor.author심용출-
dc.contributor.author이창호-
dc.date.available2019-03-08T22:59:50Z-
dc.date.issued2014-11-
dc.identifier.issn1226-1432-
dc.identifier.urihttps://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/12985-
dc.description.abstract본 연구는 청소년의 위기요인 중 학교폭력의 영향요인을 중심으로 메타분석한 것으로 학교폭력 가해경험, 피해경험에 영향을 미치는 변인 및 변인 군별 효과의 크기를 추정하였다. 최종 분석에는 총 46편의 논문이 분석대상에 포함되었다. 46편의 논문 중 학교폭력 가해경험에 영향을 미치는 변인들을 다룬 연구는 43편이었고, 학교폭력 피해경험에 영향을 미치는 변인들을 다룬 연구 수는 16편이었다. 분석결과, 학교폭력 가해의 경우 개인 수준에서 가장 큰 효과크기를 나타낸 범주는 외현화 문제(공격성, 분노, 충동성)이고, 그 다음으로 내현화 문제(우울, 위축, 죄책감, 수치심)로 나타났다. 학교폭력 피해의 경우는 내현화 문제(우울, 위축, 불안, 외로움, 죄책감, 수치심)가 가장 높은 효과크기를 보였고, 그 다음으로는 외현화 문제(공격성, 분노)인 것으로 나타났다. 본 연구의 분석 결과를 통해, 개인 수준에서의 개입뿐만 아니라 가정 및 학교 수준의 개입 필요성을 강조하였으며, 구체적인 개입 초점을 제시하였다.-
dc.description.abstractIn this analysis, studies on predictors of school violence offense and victimized experience were synthesized by meta-analysis. In this analysis, the predictors were grouped as 7 categories. The 7 categories were internalizing, externalizing, self-related cognitions, other-related cognitions, family, school, and peer. Total 46 studies were included in this analysis. In the analysis, the internalizing category for victimized experience and the externalizing category for offense experience demonstrated the largest effect size estimates. For offense experience, the other-related cognitions also showed relatively large effect size estimate. These results suggested that the prevention efforts need focus on reducing internalizing and externalizing symptoms. Also, effective ways of implementing these efforts would be attribution training and emotional self-awareness were implied. In addition, the need for contextual level intervention efforts were discussed.-
dc.format.extent18-
dc.language한국어-
dc.language.isoKOR-
dc.publisher한국청소년상담복지개발원-
dc.title학교폭력 영향 요인 메타분석-
dc.title.alternativeMeta-analysis of Predictors of School Violence Offense and School Violence Victimized Experience-
dc.typeArticle-
dc.identifier.doi10.35151/kyci.2014.22.2.019-
dc.identifier.bibliographicCitation청소년상담연구, v.22, no.2, pp 441 - 458-
dc.identifier.kciidART001931563-
dc.description.isOpenAccessN-
dc.citation.endPage458-
dc.citation.number2-
dc.citation.startPage441-
dc.citation.title청소년상담연구-
dc.citation.volume22-
dc.publisher.location대한민국-
dc.subject.keywordAuthor학교폭력-
dc.subject.keywordAuthor또래 괴롭힘-
dc.subject.keywordAuthor집단 따돌림-
dc.subject.keywordAuthor폭력 비행-
dc.subject.keywordAuthor메타분석-
dc.subject.keywordAuthorSchool violence-
dc.subject.keywordAuthoroffense-
dc.subject.keywordAuthorvictimized experience-
dc.subject.keywordAuthorMeta-analysis-
dc.description.journalRegisteredClasskci-
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Kim, Dong Min photo

Kim, Dong Min
사범대학 (교육학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE