Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

청소년의 학업스트레스가 학교생활적응에 미치는 영향: 스트레스 대처의 매개효과를 중심으로The mediating effect of stress coping strategies on the relationship between academic stress and the school adjustment in Korean adolescents

Authors
김정현김성벽정인경
Issue Date
Nov-2014
Publisher
한국청소년정책연구원
Keywords
청소년; 학업스트레스; 학교생활적응; 스트레스 대처; academic stress; school adjustment; coping strategy
Citation
한국청소년연구, v.25, no.4, pp 241 - 269
Pages
29
Journal Title
한국청소년연구
Volume
25
Number
4
Start Page
241
End Page
269
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/13022
DOI
10.14816/sky.2014.25.4.241
ISSN
1225-6366
Abstract
본 연구는 청소년의 학업스트레스와 학교생활적응 그리고 스트레스대처의 관계를 살펴보고, 학업스트레스와 학교생활적응의 관계에서 스트레스 대처 방식이 매개효과로 작용하는지를 검증하고자 하였다. 연구대상은 경기도 소재 24개 중학교에 재학 중인 2221명의 남녀 학생이며, 설문조사를 통해 자료를 수집한 후, SPSS 20.0 프로그램을 이용하여 분석하였다. 본 조사결과, 중학생들은 방과 후나 휴일 여가시간에 컴퓨터나 TV 시청을 하면서 여가시간을 보내는 것으로 나타났으며 학업스트레스의 하위요인 중 공부로 인한 스트레스 수준이 가장 높았다. 또한 학교생활 중 교우관계와 학교규칙에는 잘 적응하고 있었으며 성별과 학년별로 유의한 차이를 보였다. 그리고 스트레스에 처했을 때 남학생은 사회적지지 대처를 여학생은 정서완화적 대처 방식을 선호하는 것으로 나타났다. 학교생활적응은 학업스트레스와 부적상관을, 스트레스 대처 중 문제지향, 사회적지지 추구, 소망적사고 대처와는 정적상관을 보였다. 학교생활적응에 대한 학업스트레스와 스트레스대처 방식의 상대적 영향력을 살펴본 결과, 스트레스 대처 중 문제지향과 사회적지지 추구 대처가 학교생활적응에 유의한 정적 영향을 미치는 것으로 나타났으며 학교생활적응에 대한 학업스트레스의 영향력이 다소 감소하였다. 특히, 스트레스 대처 중 문제지향 및 사회적지지 추구 대처는 학업스트레스와 학교생활적응의 관계에서 매개적 역할을 하는 것으로 확인되었다. 본 연구결과는 청소년의 학업 스트레스로 인한 학교생활 부적응의 예방적 중재 프로그램 개발을 위한 기초자료로 활용될 수 있을 것이다.
The purpose of this study was to investigate the mediating effects of stress coping strategies on the relationship between academic stress and school adjustment in Korea adolescents. A survey was conducted using a convenient sample drawn from 2221 students from junior high schools in Kunggi Province. Data were analyzed using the SPSS package program. The results indicated that most students spent most time on computer games or TV. Studying revealed the greatest impact on academic stress. Female students preferred self-blame as a coping mechanism, but male students sought social support when suffering from academic stress. In addition, academic stress was negatively related with school adjustment. In particular, studying and school class stress in academic stress exerted an inverse relationship with school adjustment. Whereas, coping strategies which focused on problem oriented and the seeking out of social support positively influenced school adjustment. These results indicate that active coping partly mediated relationship between academic stress and school adjustment.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
Graduate School > ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Kim, Jung Hyun photo

Kim, Jung Hyun
사범대학 (체육교육과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE