Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

간호교육에서 뇌기반학습의 교수전략을 위한 통합적 고찰

Authors
오진아김신정강경아김성희노혜린De Gagne, Jennie C.
Issue Date
Nov-2014
Publisher
한국간호교육학회
Keywords
뇌; 학습; 간호; 교육; 고찰; Brain; Learning; Nursing; Education; Review
Citation
한국간호교육학회지, v.20, no.4, pp 617 - 627
Pages
11
Journal Title
한국간호교육학회지
Volume
20
Number
4
Start Page
617
End Page
627
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/13036
DOI
10.5977/jkasne.2014.20.4.618
ISSN
1225-9578
2093-7814
Abstract
본 연구결과 뇌기반 학습을 간호교육에 적용하기 위하여 학습자의 전뇌 활용, 지지적인 학습환경 제공, 학습자의 능동적인 활동 촉진이라는 3가지 교수전략이 도출되었다. 뇌기반 학습을 수행하는 간호교육자는 학생의 수준에 적합한 학습목표를 설정하고, 관심을 유도하여 동기부여가 되도록 이끌며, 자기주도적으로 다양한 시청각자료를 활용하여 의사소통하고, 학습된 정보를 반복하게 하는 것이 중요하게 고려된다. 본 연구의 의의는 국내 간호교육환경에서 뇌기반 학습이라는 담론을 형성하고, 뇌기반 학습의 사례를 보여주며, 이미 적용하고 있는 교육방법들의 교육효과에 대한 근거를 제시함에 있다. 이러한 연구결과를 바탕으로 간호교육자들이 뇌기반 학습 원리를 이용한 다양한 간호교육방법을 개발할 것을 제언한다. 또한 뇌과학을 포함한 신경과학과 교육의 상호 활발한 교류를 통해 그 간극을 보완하여 다양한 학습영역에서 실질적으로 기여해야 할 것이다. 따라서 뇌기반 학습이라는 새로운 패러다임 하에서 비침습적인 뇌영상기법을 이용한 뇌활동분석 등으로 학습의 효과를 입증하는 연구가 필요할 것으로 사료된다.
Purpose: Brain-based learning has become increasingly important in nursing education. The purpose of this study is to (a) synthesize the literature on brain-based learning in nursing education using Whittemore and Knafl’s integrative review method, and (b) discuss teaching strategies for nursing educators. Method: Searches were made through the CINAHL, OVID, PubMED, and SCOPUS databases using the terms nurs* AND (brain based OR neuroscience) AND (educa* OR learn* OR teach*). Included were original articles in the domain of undergraduate nursing education written in English in peer-reviewed journals between January 1984 and December 2013. Twenty-four papers met the criteria. Results: Three themes were retrieved: (a) activate whole-brain functions, (b) establish supportive educational environments, and (c) encourage learners to be more active. Conclusion: Brain-based learning enhances the learning capabilities of undergraduate nursing students.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
Red Cross College of Nursing > Department of Nursing > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Kim, Sung Hee photo

Kim, Sung Hee
적십자간호대학 (간호학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE