Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

운용리스정보 공시가 기업가치에 미치는 영향

Authors
김창수김민경
Issue Date
Oct-2014
Publisher
한국회계학회
Keywords
금융리스; 운용리스; 리스회계기준; 운용리스료의 자본화 방법; 회계정책; financial lease; operating lease; lease accounting standard; the method of operating lease capitalization; accounting policy
Citation
회계저널, v.23, no.5, pp 279 - 307
Pages
29
Journal Title
회계저널
Volume
23
Number
5
Start Page
279
End Page
307
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/13060
ISSN
1229-327X
Abstract
본 연구는 운용리스료의 자본화가 기업가치에 미치는 영향을 분석하여 리스회계기준 개정방향결정에 필요한 실증적 증거를 제시하고자 하였다. 구체적으로 주석에 공시된 미래에 지급할 운용리스료가 기업가치와 어떠한 관련성이 있는지를 분석하였다. 또한 경제적 실질이 유사한 금융리스와 운용리스가 기업가치에 미치는 영향이 동일한지를 분석하였다. 마지막으로 리스회계기준이 개정되면 상대적으로 부채비율이 증가하여 기업위험이 커지는 운수기업의 리스료 정보가 제조기업에 비해 기업가치에 더 부정적인 영향을 미치는지를 분석하였다. 코스피 상장기업 중 2001년부터 2012년 사이 리스를 이용한 기업을 대상으로 한 실증분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 주석에 공시된 미래 운용리스료 지급액은 기업가치와 음(-)의 관련성을 갖는 것으로 나타났다. 둘째, 투자자들은 향후 지급할 운용리스료를 재무제표에 리스부채로 계상하지 않았더라도 금융리스부채와 동일하게 인식하는 것으로 나타났다. 셋째, 미래에 지급할 운용리스료를 자본화하는 것에 대한 운수기업의 우려와는 달리 투자자들은 운수기업의 리스료 지급액을 제조기업의 리스부채와 유사하게 인식하는 것으로 나타났다. 따라서 모든 리스거래를 자본화하도록 하는 새로운 리스회계기준이 도입되어도 기업가치에 미치는 영향에는 큰 차이가 없을 것으로 예상된다. 운수기업의 경우에도 부채비율은 증가하겠지만 기업가치에 미치는 영향은 미미할 것으로 예상된다.
Regulators have recently released an exposure draft on revising the Lease Accounting Standard to capitalize operating lease expense. In this study, we provide empirical evidence on the impact of this lease accounting revision by examining its impact on the firm value. This study specifically examines the impact of operating lease payable disclosure on the firm value. Further, we compare the impact of financial lease and operating lease on the firm value as they both share similar economic substance. Finally, this study investigates if this new standard will have more significant impact on the transportation industry, compared to manufacturing industry, under an assumption that it will increase the financial risk due to increase in debt ratio. This study analyzed public companies enlisted in KOSPI, which used operating lease, for the period between 2001 and 2012. The findings of this study are as follows. First, the evidence shows that operating lease payable negatively impacts on firm value. Second, this study provides an evidence that investors recognize operating lease expense same as financial lease liability regardless of its capitalization. Last, as opposed to our initial assumption, this study finds no significant impact on transportation industry as the investors recognize lease expense and financial lease liability equivalent. As such, this study concludes that the capitalization of operating lease payable will have minimal impact on the firm value. In addition, this study finds that the new lease accounting standard will not have any significant impact on the firm value of transportation companies despite the increase in debt ratio.
Files in This Item
Appears in
Collections
College of Business & Economics > School of Business Administration > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE