Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

간호대학생의 비판적 사고성향, 문제해결과정 정도 및 아동간호시뮬레이션 기반 임상수행능력open access

Authors
김성희남현아김미옥
Issue Date
Oct-2014
Publisher
한국아동간호학회
Keywords
Thinking; Problem solving; Nursing student; Simulation; Pediatric nursing; 비판적 사고; 문제해결; 간호대학생; 시뮬레이션; 아동간호
Citation
Child Health Nursing Research, v.20, no.4, pp 294 - 303
Pages
10
Journal Title
Child Health Nursing Research
Volume
20
Number
4
Start Page
294
End Page
303
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/13074
DOI
10.4094/chnr.2014.20.4.294
ISSN
2287-9110
2287-9129
Abstract
목적 연구의 목적은 간호대학생의 비판적 사고성향과 문제해결과정정도 및 시뮬레이션 기반 임상수행능력 평가 점수와의 상관관계를 파악하는 데에 있다. 방법 본 연구의 대상자는 일 간호대학 3학년 학생 214명으로 대상자의 비판적 사고성향과 문제해결과정 정도 및 시뮬레이션 기반 임상수행능력 평가 점수와의 관계를 파악하였다. 비판적 사고성향은 Yoon (2008)이 개발한 5점 척도의 도구를 사용하여 측정하였고, 문제해결과정 정도는 Lee 등(2008)가 개발한 5점 척도의 문제해결과정 측정도구, 시뮬레이션 기반 임상수행능력 평가는 연구자가 개발한 체크리스트를 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS WIN 18.0 프로그램을 이용하여 기술통계, Pearson’s correlation coefficients를 이용하여 분석하였다. 결과 간호대학생의 비판적 사고성향 정도는 3.76 ±0.46 (점수범위 1-5점),문제해결과정 정도는 3.67±0.47 (점수범위 1-5점)으로 중간 이상의 점수를 보였다. 시뮬레이션 기반 임상수행능력 평가 점수는 비판적 사고성향이 평균점수(3.67점) 이상으로 높은 간호대학생에게서 유의하게높게 나타난 반면, 문제해결과정 정도와의 유의한 상관관계는 없는 것으로 조사되었다. 비판적 사고성향은 시뮬레이션 기반 임상수행능력평가의 하부 영역 중 간호사정 영역에서 유의한 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 결론 본 연구는 시뮬레이션 기반 학습은 간호학생들의 비판적 사고성향이 기반이 되어야 하며 비판적 사고 성향정도는 복합적인 상황에서 대상자의 상태를 파악하는 간호사정에서 긍정적 영향을 미친다는 근거를 제시하였다. 그러므로 간호대학생의 비판적 사고함양을 위한 지속적인 교육이 필요하다. 또한 시뮬레이션 기반 학습은 학습자의 이러한강점과 약점을 고려하여 시뮬레이션 평가 전 단계에서 충분한 학습의기회를 제공함으로써 질적으로 우수한 간호사에 대한 요구가 증대되는 현 시점에 효과적인 대응책이 될 수 있을 것이다.
Purpose: The purpose of this study was to identify the correlation of critical thinking disposition and problem solving process, and the simulation-based assessment of clinical competence based on a survey of college nursing students. Methods: In this descriptive correlation study, datafor 214 nursing students were analyzed using t-test and Pearson correlation coefficients. Results: Critical thinking disposition, problem solvingprocess, and simulation-based assessment of clinical competence averaged 3.76±0.46 (out of 5), 3.67±0.47 (5), and 1.51±0.17 (2), respectively. A significant difference in scores for simulation-based assessment of clinical competence was found between the high-scoring group and lowscoringgroup in critical thinking disposition. A significant positive correlation was found between critical thinking disposition and nursingassessment, a sub-domain of clinical competence. Conclusion: The results suggest that success in simulation-based learning requires criticalthinking disposition in the nursing students, and their critical thinking disposition plays a positive role in nursing assessment, which evaluatesthe patient’s status in a complex situation. Simulation-based learning programs help assess the students’ levels in their clinical judgeme
Files in This Item
Appears in
Collections
Red Cross College of Nursing > Department of Nursing > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Kim, Sung Hee photo

Kim, Sung Hee
적십자간호대학 (간호학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE