Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

공을 활용한 신체활동 지도 유형이 유아의 일상적 스트레스 및 신체활동 즐거움에 미치는 효과The Effects of Ball Exercise Instruction on Young Children`s Daily Stress and Enjoyment from Their Physical Activity

Authors
윤소연김민진
Issue Date
Sep-2014
Publisher
한국어린이문학교육학회
Keywords
Ball; Physical activity; Children's daily stress; Enjoyment from children's physical activity; 공; 신체활동; 일상적 스트레스; 신체활동 즐거움
Citation
어린이문학교육연구, v.15, no.3, pp 195 - 221
Pages
27
Journal Title
어린이문학교육연구
Volume
15
Number
3
Start Page
195
End Page
221
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/13202
ISSN
1598-3277
Abstract
본 연구의 목적은 공을 활용한 신체활동 지도 유형이 유아의 일상적 스트레스 및 신체활동 즐거움에 미치는 효과를 밝히는데 있다. 이를 위하여 만5세 유아 40명을 20명씩 두 실험집단에 배치하였다. 실험집단 1은 유아주도의 공을 활용한 신체활동을, 실험집단2는 교사주도의 공을 활용한 신체활동을 실시하였다. 연구결과, 유아주도의 공을 활용한 신체활동을 실시한 유아들의 검사점수가 교사주도의 공을 활용한 신체활동을 실시한 유아들의 검사점수보다 유아의 일상적 스트레스의 하위요소 중 자존감 손상을 제외하고 통계적으로 유의미한 수준에서 낮은 것으로 나타났다. 또한, 유아주도의 공을 활용한 신체활동을 실시한 유아들의 검사점수가 교사주도의 공을 활용한 신체활동을 실시한 유아들의 검사점수보다 신체활동 즐거움의 하위요소 중 창의성을 제외하고 모두 통계적으로 유의미한 수준에서 높은 것으로 나타났다. 이러한 결과는 유아주도의 공을 활용한 신체활동이 교사주도의 공을 활용한 신체활동보다 유아의 일상적 스트레스 감소 및 신체활동 즐거움을 향상시키는 데 보다 더 효과적인 교수방법임을 시사한다.
The purpose of this study was to investigate the effects of ball exercise instruction on young children’s daily stress and enjoyment from physical activity. The participants were 40 five-year-old children, and they were divided into two groups. The first group participated in teacher-guided practice whereas the second group carried out student-centered game-based activities. The results showed that the scores of the student-centered group were significantly higher than those of the teacher-guided practice group in two areas of daily stress: condemnation and criticism situation and anxiety and frustration experience. However, there was no statistically significant difference in the damage to self-esteem area of daily stress between the two groups. The results also indicated that the student-centered group earned higher scores in the four areas of enjoyment from physical activity: confidence, fun, health, and cooperation. However, there was no statistically significant difference in the two groups’ creativity scores. The findings suggest that student-centered ball exercise is more effective in reducing young children’s daily stress and enhancing their enjoyment from physical activity.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of Early Childhood Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Kim, Min Jin photo

Kim, Min Jin
사범대학 (유아교육과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE