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국내 초등학교 STEAM 교육 연구 현황 분석을 통한 유아교육에서의 방향 탐색An analysis of the status of the unifying Science, Technology, Engineering, Arts and Math education method known as STEAM in domestic primary schools with a view to the direction of early childhood education

Authors
김민정조형숙김대욱
Issue Date
Aug-2014
Publisher
한국유아교육학회
Keywords
STEAM(Science-Technology-Engineering-Art-Mathematics); 연구동향(Research trends); 유아과학교육(Early childhood Science Education)
Citation
유아교육연구, v.34, no.4, pp 139 - 161
Pages
23
Journal Title
유아교육연구
Volume
34
Number
4
Start Page
139
End Page
161
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/13220
DOI
10.18023/kjece.2014.34.4.007
ISSN
1226-9565
Abstract
본 연구는 초등학교 대상의 STEAM 교육 연구를 분석함으로써 유아교육에서의 방향을 탐색하는 것을 목적으로 한다. 연구를 위해 국내 학위․학술지 논문 전체 중에서 초등을 대상으로 융합인재교육을 연구한 논문 105편의 논문을 분석대상으로 확정하여 분석하였다. 연구결과 초등학교 STEAM 교육 관련 연구는 교육대학원 석사학위 논문 위주로, 혼합연구, 문헌연구, 양적연구, 질적연구 방법 순으로 수행되었으며, 연구내용은 프로그램개발, 효과분석, 이론과 내용분석, 실태인식의 순으로 이루어진 것으로 나타났다. 또한 고학년 대상의 과학교과 중심의 연계가 주를 이루고 있으며, 창의성 분야에 대한 효과검증 논문이 가장 큰 비중을 차지하고 있음을 알 수 있었다. 이를 통해 유아를 대상으로 한 STEAM 교육의 연령적합성, 기존 유아교육과정 안에서 ‘공학과 기술에 기반한 문제해결력, 융합적 소양 증진’을 목표로 하는 STEAM의 본질을 제대로 구현해 낼 수 있는 학문적인 고찰은 물론, 현장에서의 실행에 대한 인식, 요구 등에 대한 기초연구의 필요성을 도출할 수 있었다. 또한 정책적인 개입과 더불어 현장에서의 STEAM 교육 적용 및 평가를 위한 교육 모형, 프로그램, 평가도구의 개발 및 보급의 필요성이 제기됨을 알 수 있다.
The purpose of this study is to analyze the STEAM education project as it is practiced in Korean primary schools and to explore applicable directions for STEAM in early childhood education. To this end, 114 of previous STEAM studies which focus on primary schools were analyzed. The analysis was carried out by in the following order: mixed method study, literature research, and both quantitative and qualitative research. The contents of the research were analyzed by program development, analysis of effect, analysis of theory and contents and lastly, by awareness of conditions. According to the analysis, science based STEAM education for the last grade in primary school and the analysis of STEAM’s effect on creativity take up the majority of the studies in the collected data. From this analysis we are able to suggest the most suitable age for children to engage in STEAM education activities. Effective ways to pursue this education program, whose aim Is to enhance problem solving capability through engineering and technology, are also suggested. Study findings also point to a need for basic research in analyzing the awareness of and demands exerted on the actual integration of STEAM in the various disciplines. Also, the study finds that adequate assessment, evaluation tools and programs need to be developed and constantly refined, if STEAM is to fulfill its educational mission of enabling and encouraging students to engage in interpreting science and technology through engineering and the arts, all based on mathematical elements.
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College of Education > Department of Early Childhood Education > 1. Journal Articles

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Cho, Hyung Sook
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