Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

오정희 소설 「옛우물」의 스토리 배치와 서술 방식 연구

Authors
강숙아
Issue Date
2014
Publisher
한국문예창작학회
Keywords
Story; Narrative statement; Narration method; Narrative structure; narrative by metaphor; Indirect narrative; Oh; Jeong Hee; Old Well; 스토리; 기술; 서술 방식; 서술 구조; 비유 기술; 간접 기술; 오정희; 옛우물
Citation
한국문예창작, v.13, no.2, pp 99 - 120
Pages
22
Journal Title
한국문예창작
Volume
13
Number
2
Start Page
99
End Page
120
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/13261
ISSN
1598-9267
Abstract
본 논문은 오정희의 소설「옛우물」을 텍스트로 선정하여「옛우물」의 스토리 배치 방식과 배치의 의미, 서술 방식이 지닌 특징을 살펴보고, 원 재료인 스토리가 한 편의 소설로 재현되는 방식과 의미를 분석한다. 「옛우물」의 스토리는 지속적으로 반복되는 세 개의 사건과 다양한 여담, 연상 등으로 구성되어 있으며「옛우물」을 구성하고 있는 중심 사건은 크게 세 개의 사건으로 요약할 수 있다. 분석한 세 개의 사건은 첫째, 죽은 ‘그’의 이야기이다. 이 이야기는 소설에서 가장 핵심적인 이야기이지만 기술의 분량은 가장 적으며 중요 인물인 ‘그’는 간접적이고 모호하게 기술되고 있다. ‘그’를 간접적으로만 기술하는 이유는 화자와 ‘그’의 관계 때문이다. ‘그’의 이야기는 화자가 가장 발화하기를 원하는 이야기인 동시에 가장 금기시된 이야기이기 때문이다. ‘그’의 이야기에 대한 화자의 양가감정을 배치 방식과 기술의 분량, 서술의 지연으로 표현하며 이와 같은 서술 방식을 이용하여 주인공의 심리적 동인을 엿볼 수 있도록 장치하였다. 둘째, 옛우물과 관련된 이야기이다. 옛우물의 에피소드들은 생명과 죽음을 교차하고 반복하는 인간 생명의 원형을 상징하고 있다. 옛우물의 이야 기에서 특히 주목해야 할 이야기는 옛우물의 전설이다. 옛우물의 전설은 소설의 종결이 또 다른 이야기의 시작점이 되는 원환의 구조로 형상화되어 있다. 이러한 역 배치와 겹 구조 이야기 방식은 죽음이 또 다른 시작이라는 상징성을 획득하여 옛우물의 전설이 지닌 재탄생과 원성의 상징으로 확대 해석할 수 있다. 셋째, 이야기는 연당집과 바보에 관한 이야기이다. 연당집과 바보의 이야 기는 상징과 비유 기술 방식을 사용하고 있다. 표면적으로는 연관성이 없어 보이는 이미지들을 비유 기술하는 대표적인 예를 살펴보면, 연당집과 죽은 ‘그’, 화자와 바보와의 비유, 그리고 각시의 죽음과 ‘그’의 죽음과의 비유, 마지막으로 금빛 잉어와, 각시, ‘그’와의 비유이다. 이처럼「옛우물」에서는 서로 독립적이고 상이한 대상들을 비유적으로 기술하고 있다. 이 같은 기술 방식은 자기 고백적인 직접 기술 방식 보다 감추어진 화자의 내 면을 훨씬 더 진솔하게 이끌어낼 수 있으며, 상징을 통해 풍부하고 다양한 해석이 가능하여 소설 해석의 영역을 더욱 확장하는 역할을 할 수 있다.
The old well story consists of three events continually repeated and various digressions, artwork and reminiscence. The arrangement and meaning of the story and the characteristics of narration were analyzed centering around the three characteristic events of the story of “Old Well”. The three events analyzed are as follows: First, This story is the most critical story in the novel, but ‘he’ is narrated indirectly and vaguely. Like this, the narration method provides the readers with a clue through which they can peep the narrator’s psychological state. The narrator narrates ‘him’ only indirectly because the narrator and ‘he’ are not in a reasonable relationship. This ambivalence of the narrator is expressed with the volume of the arrangement and narration and the delay of the narration, and there is a device through which the readers can peep the protagonist’s psychological agents by this narration method. Second, the story of the old well. This includes two stories: One is various episodes about the old well, and the other is an old well legend The old well legend is another ‘story’ within the novel. The old well legend, too, begins with the wife’s death. The front part of the legend is arranged in the ending part of the narration and the later part of the legend is reversely arranged in the introductory section of the narration, so the narration becomes a form of a snake having its tail in its mouth. The meaning of this method of arrangement can be stretched as the symbol of rebirth and eternity of the old well legend: death is never an end, but it is a new beginning. The third story is House of Yeondang and the idiot. Different objects are equated: House of Yeondang = ‘He’ and Idiot = Narrator so that they are used as similar events or similar images. Piling up different images or objects can obtain an effect of expanding richer interpretation and meaning than when only single images or objects are used for narration.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
Da Vinci College of General Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE