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회계 성과가 경영자 보상에 미치는 영향The Effect of Accounting Performance on Executive Compensation

Authors
이용훈홍철규
Issue Date
Aug-2014
Publisher
한국회계학회
Keywords
executive compensation; accounting performances; informativeness principle; accounting incomes; sales; path analysis; 경영자 보상; 회계적 성과; 정보성 원리; 회계이익; 매출액; 경로분석
Citation
회계저널, v.23, no.4, pp 229 - 266
Pages
38
Journal Title
회계저널
Volume
23
Number
4
Start Page
229
End Page
266
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/13282
ISSN
1229-327X
Abstract
경영자 보상에 영향을 미치는 재무적 성과에 대한 기존 연구들은 대부분 회계적 성과변수로 자기자본이익률(ROE)을, 시장 성과변수로 주가수익률을 이용하고 있다. 본 연구는 경영자 노력에 대한‘정보성(informativeness)’ 측면에서 이익지표, 특히 자기자본이익률에 충분히 반영되지 않은 추가적인 정보를 담고 있을 가능성이 큰 매출액 변화율이 경영자 보상에서 어떤 역할을 하는 지를 분석하고 있다. 분석은 2002년부터 2010년까지 국내 비금융업 KOSPI 상장기업의 패널자료를 이용하였으며, 기존의 회귀분석 대신 경로분석을 이용하여 회계성과가 경영자 보상에 미치는 직접효과와 변수간의 상호작용을 통해 매개되는 간접효과로 구분하여 측정하였다. 주요 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 매출액 변화율은 경영자 보상에 직접적인 영향을 미치며, ROE 변화와 주가수익률(RET)을 통해 경영자 보상을 증가시키는 간접적 매개효과도 유의하게 존재한다. 둘째, 전체표본과 매출액, ROE 증감에 따른 그룹별 분석 결과, 회계성과지표 중에서도 매출액 변화율이 ROE 변화보다 경영자 보상에 대한 설명력이 높아 매출액 변수의 독자적인 영향이 큰 것으로 나타났다. 셋째, 시장성과가 경영자 보상에 미치는 영향의 상당 부분은 회계성과의 영향임을 경로분석을 통해 명시적으로 보여주고 있다. 본 연구의 의의는 매출 변수의 영향과 성과지표 상호간의 인과관계를 고려함으로써 회계적 성과가 경영자 보상에 미치는 영향에 대해 발전된 이해를 제공한 데 있다.
Traditional research has investigated the impact of financial performance on executive compensation, especially focusing on the two contributors, Return on Equity(ROE) as a measure of accounting performance and stock returns(RET) of market performance. In the view of the informativeness principle, this study explores whether the sales growth rate, which is highly likely to embrace additional information about executive’s efforts that ROE cannot fully capture, contributes to executive compensation. In particular, this study analyzes the impact of sales as another measure of accounting performance on executive compensation and decomposes its impact into direct effects and indirect ones mediated by other variables. This study conducts path analysis instead of regression analysis past studies generally employed using the Korean non-banking KOSPI firms dataset from 2002 to 2010. The results show that sales are likely to have the direct effect on executive compensation as well as the indirect effect mediated by ΔROE and RET. Second, using both the total sample and four subgroups (i.e. sales increase/decrease × ROE increase/decrease), this study found that the magnitude of the impact of sales growth rate on executive compensation is larger than that of ΔROE, which consequently supports the important role of the sales factor. Third, the result of path analysis explicitly illustrates that the impact of market performance(stock return) on executive compensation is substantially due to the effect of accounting performance. This study proposes a further understanding of the effect of accounting performance on executive compensation by investigating the causal relationship between performance measures and sales.
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Hong, Cheol Kyu
경영경제대학 (경영학부(서울))
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