초등학교 관련 그림책 읽기 후 확장활동이 유아의 초등학교 적응을 위한 자기 효능감에 미치는 영향The effects of post-picture book reading activities about elementary schools on young children's self-efficacy for school adjustment
- Authors
- 노주희; 김민진
- Issue Date
- Aug-2014
- Publisher
- 한국어린이미디어학회
- Keywords
- 초등학교 관련 그림책(Picture books about elementary schools); 초등학교 적응(Elementary school adjustment); 자기 효능감(Self-efficacy)
- Citation
- 어린이미디어연구, v.13, no.2, pp 165 - 190
- Pages
- 26
- Journal Title
- 어린이미디어연구
- Volume
- 13
- Number
- 2
- Start Page
- 165
- End Page
- 190
- URI
- https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/13288
- ISSN
- 1738-0286
- Abstract
- 본 연구의 목적은 초등학교 입학을 앞둔 만 5세 유아를 대상으로 초등학교 관련 그림책 읽기 후 확장활동이 유아의 초등학교 적응을 위한 자기 효능감에 미치는 영향을 살펴보는데 있다. 연구대상은 만 5세 유아 37명으로 실험집단 1은 19명, 실험집단 2는 18명으로 구성되었다. 유아의 초등학교 적응에 도움을 줄 수 있는 내용을 담고 있는 그림책 16권을 선정한 후 실험집단 1 유아들에게는 초등학교 관련 그림책 읽기 후 확장활동으로 게임 및 역할극 활동을 실시하였으며, 실험집단 2에게는 초등학교 관련 그림책 읽기만을 실시하였다. 연구결과 초등학교 관련 그림책 읽기 후 확장활동을 실시한 실험집단 1과 그림책 읽기만을 실시한 실험집단 2의 사후 효능감 점수 모두 사전에 비해 유의미한 수준에서 증가된 것으로 나타났다. 또한 초등학교 관련 그림책 읽기 후 확장활동을 실시한 실험집단 1의 사후 자기 효능감 점수가 초등학교 관련 그림책 읽기만을 실시한 실험집단 2의 사후 자기 효능감 점수 보다 유의미한 수준에서 더 높은 것으로 나타났다. 본 연구결과는 초등학교 관련 그림책 읽기가 유아의 초등학교 적응 관련 자기 효능감 증진에 효과적인 교수방법이며 그림책 읽기 후 확장활동을 실시를 통해 초등학교 관련 그림책 읽기의 효과를 증진시킬 수 있음을 시사한다.
The purpose of this study was to examine the effects of post-picture book reading activities about elementary schools on young children's self-efficacy for school adjustment. The participants were 37 five-year old children, and they were divided into two experimental groups. The children in both groups read two books per week for 8 weeks. The members in Experimental group 1 participated in two types of post-reading activities: games and role-plays whereas the participants in Experimental group 2 participated only in picture book reading activities. The results showed that the participants’ self-efficacy significantly enhanced in both groups, indicating that reading picture books about elementary schools is effective for enhancing young children’s self-efficacy for successful adjustment to schools. In addition, the self-efficacy of the Experimental group 1 was significantly higher than that of the Experimental group 2, which suggests that the benefits of picture book reading are even greater when it is followed by post-reading activities.
- Files in This Item
- There are no files associated with this item.
- Appears in
Collections - College of Education > Department of Early Childhood Education > 1. Journal Articles
![qrcode](https://api.qrserver.com/v1/create-qr-code/?size=55x55&data=https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/13288)
Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.