Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

초등학교 관련 그림책 읽기 후 확장활동이 유아의 초등학교 적응을 위한 자기 효능감에 미치는 영향The effects of post-picture book reading activities about elementary schools on young children's self-efficacy for school adjustment

Authors
노주희김민진
Issue Date
Aug-2014
Publisher
한국어린이미디어학회
Keywords
초등학교 관련 그림책(Picture books about elementary schools); 초등학교 적응(Elementary school adjustment); 자기 효능감(Self-efficacy)
Citation
어린이미디어연구, v.13, no.2, pp 165 - 190
Pages
26
Journal Title
어린이미디어연구
Volume
13
Number
2
Start Page
165
End Page
190
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/13288
ISSN
1738-0286
Abstract
본 연구의 목적은 초등학교 입학을 앞둔 만 5세 유아를 대상으로 초등학교 관련 그림책 읽기 후 확장활동이 유아의 초등학교 적응을 위한 자기 효능감에 미치는 영향을 살펴보는데 있다. 연구대상은 만 5세 유아 37명으로 실험집단 1은 19명, 실험집단 2는 18명으로 구성되었다. 유아의 초등학교 적응에 도움을 줄 수 있는 내용을 담고 있는 그림책 16권을 선정한 후 실험집단 1 유아들에게는 초등학교 관련 그림책 읽기 후 확장활동으로 게임 및 역할극 활동을 실시하였으며, 실험집단 2에게는 초등학교 관련 그림책 읽기만을 실시하였다. 연구결과 초등학교 관련 그림책 읽기 후 확장활동을 실시한 실험집단 1과 그림책 읽기만을 실시한 실험집단 2의 사후 효능감 점수 모두 사전에 비해 유의미한 수준에서 증가된 것으로 나타났다. 또한 초등학교 관련 그림책 읽기 후 확장활동을 실시한 실험집단 1의 사후 자기 효능감 점수가 초등학교 관련 그림책 읽기만을 실시한 실험집단 2의 사후 자기 효능감 점수 보다 유의미한 수준에서 더 높은 것으로 나타났다. 본 연구결과는 초등학교 관련 그림책 읽기가 유아의 초등학교 적응 관련 자기 효능감 증진에 효과적인 교수방법이며 그림책 읽기 후 확장활동을 실시를 통해 초등학교 관련 그림책 읽기의 효과를 증진시킬 수 있음을 시사한다.
The purpose of this study was to examine the effects of post-picture book reading activities about elementary schools on young children's self-efficacy for school adjustment. The participants were 37 five-year old children, and they were divided into two experimental groups. The children in both groups read two books per week for 8 weeks. The members in Experimental group 1 participated in two types of post-reading activities: games and role-plays whereas the participants in Experimental group 2 participated only in picture book reading activities. The results showed that the participants’ self-efficacy significantly enhanced in both groups, indicating that reading picture books about elementary schools is effective for enhancing young children’s self-efficacy for successful adjustment to schools. In addition, the self-efficacy of the Experimental group 1 was significantly higher than that of the Experimental group 2, which suggests that the benefits of picture book reading are even greater when it is followed by post-reading activities.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of Early Childhood Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Kim, Min Jin photo

Kim, Min Jin
사범대학 (유아교육과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE