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지하철 Platform Screen Door 광고매체에 관한 연구 - 대전지하철을 중심으로 -

Authors
김한수이혜원
Issue Date
2014
Publisher
한국디지털디자인학회
Keywords
Usability; Advertising Media; Platform Screen Door
Citation
디지털디자인학연구, v.14, no.3, pp 759 - 768
Pages
10
Journal Title
디지털디자인학연구
Volume
14
Number
3
Start Page
759
End Page
768
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/13316
DOI
10.17280/jdd.2014.14.3.075
ISSN
1598-2319
Abstract
정보가 범람하는 현대 디지털 미디어 시대에 메시지를 효과적으로 전달하기 위해서는 미디어의 선택과 그에 따른 적절한 표현 수단의 선택이 매우 중요하다. 광고는 홍보와 정보전달을 위한 커뮤니케이션(communication)의 대표적인 방법으로 현대 디지털 미디어의 발전에 힘입어 다양한 형태로 소비자의 호기심을 자극하고 있다. 이러한 광고 메시지를 소비자에게 전달하는데 사용되는 매개수단을 광고매체라 하며 신문·잡지 등의 인쇄매체와 라디오·TV 등의 전파매체 그리고 교통광고, POP광고, 옥외광고 등으로 구분되어 진다. 특히 옥외광고는 다른 광고와 달리 장시간 노출이 가능한 차별적 속성이 장점으로 광고주와 소비자 모두에게 여전히 매력적인 광고매체로 주목받고 있다. 본 연구는 옥외광고의 한 형태인 지하철 PSD(platform screen door)의 광고매체에 관한 연구로, 대전지하철 PSD 광고매체를 대상으로 선정하고 사용자에게 광고의 매체 효율을 높일 수 있는 사용성 향상을 위한 연구를 진행하였다. 한 달간의 관찰을 통해 현재 설치되어 있는 광고매체의 여건 및 종류를 분석하고 사용자 설문과 인터뷰, 사례조사를 통하여 문제점을 도출하였으며 그에 따른 매체의 사용성을 높이는 방안을 제시하였다. 결과적으로 본 연구에서는 데이비드 코드 머레이(David Kord Murray)의 바로잉(borrowing)기법을 활용하였고 대전지하철 광고매체에 원웨이 비전 필름(one-way vision film)과 PSD 고정도어 상단에 LED조명 스크린보드의 설치를 제안하여 지하철 내에서 사용자의 시야확보와 더불어 효율적인 광고매체의 사용성을 높이는 가이드라인을 제안하였다.
In the era of digital media development with the flood of information, it is essential to choose the most appropriate medium and the methods of e-pression to deliver messages effectively. Advertising, as the major way of communication for marketing and providing information, stimulates consumers'; curiosity along with the development of digital media. The media to covey the advertising message is defined as advertising media and it can be divided into print media like newspapers and magazines, propagational media like radio and TV and outdoor advertising like transport advertising and POP advertising. Especially, unlike other media, outdoor advertising medium has been shed light as an appealing advertising medium to clients and consumers because of its differentiated points in the long-time exposure. This research was carried to study the media of subway PSD(platform screen door) advertising which is one of the outdoor advertising, and employed Daejeon subway PSD advertising media as a case study to improve usability of the advertising media efficiency. With the observation on users for a month, its problems were deducted from the case study, user survey and analysis of the conditions and kinds of the advertising installed at the subway station and some suggestions to enhance the media usability were made. Consequently, in this research, the installation of one-way vision film and LED screen board on the top of PSD for advertising media at Daejeon subway based on the method of borrowing from David Kord Murray was suggested as a guideline as a way of improving the usability of efficient advertising media along with the sight security of users at the subway.
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