Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

학교스포츠클럽 참여 청소년의 스포츠 인성 차이분석Analysis of the Differences in Personalities of Adolescent Participating in School Sports Clubs

Authors
차은주김영재
Issue Date
Feb-2014
Publisher
한국체육학회
Keywords
school sports club; adolescent; personality; sports; personality evaluation questionnaire
Citation
한국체육학회지, v.53, no.1, pp 25 - 34
Pages
10
Journal Title
한국체육학회지
Volume
53
Number
1
Start Page
25
End Page
34
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/13752
ISSN
1738-964X
2508-7029
Abstract
본 연구는 학교스포츠클럽 참여특성에 따른 청소년의 인성 차이를 분석하는데 목적이 있다. 이를 위해 전국(서울, 경기, 인천, 강원, 전라, 경상, 충청)의 학교스포츠클럽에 참여 경험이 있는 중ㆍ고등학교 학생 1,458명(남 688명, 여 770명/ 중학생 974명, 고등학생 485명)을 대상으로 스포츠참가 청소년의 인성평가도구를 사용하여 설문을 실시하였다. 수집된 자료는 빈도분석, 기술통계, 탐색적요인분석, t-검정, 일원배치분산분석을 이용하여 분석하였다. 그 결과 성별에 따른 인성요인의 차이는 통계적 수준에서 남학생이 모두 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 중학생과 고등학생을 구분하여 학교급에 따른 인성의 차이를 살펴보면 공동체의식 요인을 제외한 긍정적 태도, 자신감, 자기희생요인이 중학생에 비해 고등학생이 높은 것으로 나타났다. 또한 청소년의 학교스포츠클럽 참여기간, 참여빈도, 주관적 참여도에 따라 각각 인성에 차이를 보였다. 사후검증결과 학교스포츠클럽 참여 청소년의 인성은 참여빈도가 많고 참여정도가 매우 적극적이며, 참여기간이 긴 그룹에서 인성 수준이 높았다. 구체적으로 학교스포츠클럽 참여 학생의 인성함양에 긍정적인 결과가 나타나기 위해서는 최소한 6개월 이상, 주2회 이상, 매우 적극적으로 참여해야 하는 것으로 나타났다. 따라서 성별과 학교급을 고려한 학교스포츠클럽 프로그램 적용과 최소한의 참여기간, 참여빈도, 주관적 참여도가 실천될 수 있는 환경 조성의 필요성에 대해 논의되었다.
The purpose of this study is to investigate the differences in personalities of adolescent who participate in school sports clubs depending on their classes and gender. For achieving this purpose, a survey was conducted with 1,458 middle and high school students(688 males students, 770 female students/974 middle school students, 485 high school students) with experiences in joining in school sports clubs all over the country(Seoul, Gyeonggi, Incheon, Gangwon, Jeolla, Gyeongsang and Choongcheong), from February to April 2013. Then, using collected data, frequency analysis, descriptive statistics, t-test and one-way ANOVA analysis were performed to see the differences in personalities, according to the types of participation in school sports clubs. As a result, female students had a higher community spirit, but male students showed more confidence and positive attitudes, in relation to the differences of personalities depending on gender. Overall, high school students had more mature personalities than middle school students. According to class and gender, also, personality had an interaction effect on a community spirit. In connection to characteristics of participation in school sports clubs, the level of personality improved, as students participated in them more frequently, aggressively and longer.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
Graduate School > ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Kim, Young Jae photo

Kim, Young Jae
사범대학 (체육교육과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE