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오보와 정정보도가 기사 속 인물에 대한 인상 형성과 변화에 미치는 영향사진과 사진 속 감정의 역할을 중심으로The Influence of False and Correction Reports on Impression Formation and Change Focusing on the Role of the Photograph and the Emotion Expressed

Authors
이재신
Issue Date
Dec-2018
Publisher
한국언론학회
Keywords
오보; 인상 형성; 사회적 분류화; 감정적 판단; 가짜 뉴스; false report; impression formation; social categorization; first impression; fake news
Citation
한국언론학보, v.62, no.6, pp 219 - 246
Pages
28
Journal Title
한국언론학보
Volume
62
Number
6
Start Page
219
End Page
246
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/18764
DOI
10.20879/kjjcs.2018.62.6.008
ISSN
1229-7526
Abstract
본 연구에서는 오보와 정정보도의 인물과 사진 속 감정이 기사 속 인물에 대한 인상의 형성과 변화에 미치는 영향을 실험을 통해 살펴보았다. 연구에서는 두 번의 실험을 진행하여 기사 속 사진의 존재여부(실험1)와 사진 속 감정(실험2)이 인상 형성과 이후의 변화에 미치는 영향을 살펴보았다. 연구결과는 정정보도가 모든 실험 조건에서 오보로 인해 형성된 인상을 긍정적으로 변화시킨다는 것을 보여주었다. 특히 오보와 정정보도에서 모두 사진을 보여주거나(실험1) 기사 내용에 부합하는 감정을 표현하는 사진을 제공하는 경우에(실험2) 기사 속 인물에 대한 부정적 감정이 가장 크게 감소했다. 이와 달리 인지적 인상 평가는 두 실험에서 사진과 감정에 의해 상대적으로 적은 영향을 받는 것으로 나타났다.
The purpose of this study is to investigate the effects of photographs of victims in correction articles on emotional and cognitive impression formation and change. In this study, two experiments were conducted to examine the influence of the presence of photographs in the article (experiment 1) and the directionality of emotions in the photographs (experiment 2) on impression formation and subsequent impression changes. The results of the study showed that the correction articles positively changed the impressions formed by the observers under all experimental conditions. Especially, the negative impression was decreased when the photographs were provided both in the false report and correction articles and when the negative pictures were provided in the false report and when the positive photographs were provided in the correction report. In contrast, cognitive impression evaluation was relatively less affected by photographs.
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Lee, Jae Shin
사회과학대학 (미디어커뮤니케이션학부)
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