Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

전문대학 교수의 역할 인지부조화가 전문직 정체성에미치는 영향: 셀프리더십의 조절효과를 중심으로Impact of Role Cognitive Dissonance on the Professional Identity of a Professor at a College: The Moderating Effect of Self-leadership

Authors
윤필현한주희
Issue Date
Dec-2018
Publisher
한국경영교육학회
Keywords
전문대학 교수; 역할 인지부조화; 역할모호성; 역할갈등; 역할과중; 셀프리더십; 전문직 정체성; Professor at a college; Role cognitive dissonance; Role ambiguity; Role conflict; Role overload; Self-leadership; The professional identity
Citation
경영교육연구, v.33, no.6, pp 303 - 333
Pages
31
Journal Title
경영교육연구
Volume
33
Number
6
Start Page
303
End Page
333
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/18767
DOI
10.23839/kabe.2018.33.6.303
ISSN
1598-8651
Abstract
[연구목적] 본 연구는 전문대학 교수의 역할 인지부조화에 영향을 미치는 변수들로 역할모호성과 역할갈등 그리고 역할과중을 들고, 이러한 요인들이 전문직 정체성을 구성하는하위 척도들에 어떤 영향을 주는지, 그리고 전문대학 교수의 셀프리더십이 이들 관계에조절효과를 미치고 있는지 검증해 보았다. [연구방법] 연구방법으로, 전문대학 교수의 역할 인지부조화가 정체성에 미치는 영향을알아보기 위하여 다중회귀분석을 실시하였으며, 셀프리더십이 역할요인과 정체성 간 관계에서 조절하는 지를 알아보기 위하여 조절회귀분석을 실시하였다. [연구결과] 분석결과 역할 인지부조화의 하위 요인 중 역할갈등은 전문직 정체성의 전문조직의 활용과 유의미한 부(-)의 관계가 있는 것으로 나타났다. 그리고 이러한 관계에서셀프리더십 변수는 유의미한 조절효과가 있는 것으로 나타났다. [연구의 시사점] 본 연구는 이와 같은 연구결과를 바탕으로 셀프리더십을 통한 전문대학교수의 전문직 정체성 증진과 관련된 시사점 및 향후 연구 방향을 제시하고자 하였다.
[Purpose] This study set role ambiguity, role conflict and role overload as the variables having an influence on a college professor’s role cognitive dissonance, and verified what influence such factors have on the sub scales forming the professional identity, and whether a college professor’s self-leadership has a moderating effect on these relations. [Methodology] As a research method, multiple regression analysis was conducted to investigate the impact of role cognitive dissonance on the professional identity of a professor at a college and the moderating effect of self-leadership. [Findings] The analysis results revealed that role conflict among the sub -factors in role cognitive dissonance had a significant negative (-) relation with the application of a specialized organization of the professional identity. In addition, in such a relation, the self-leadership variable was found to have a significant moderating effect. [Implications] On the basis of the research results like this, this study was intending to present the implications related to a college professor’s professional identity enhancement through self-leadership, and the follow-up research direction.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Business & Economics > School of Business Administration > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Hahn, Juhee photo

Hahn, Juhee
경영경제대학 (경영학부(서울))
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE