Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

비경영계열 대학생에 대한 회계교육은 필요한가?Is Accounting Education Necessary for Non-Business College Students?

Authors
한형성배수진김진태
Issue Date
2018
Publisher
한국회계학회
Keywords
Accounting education; Financial literacy; General education; Non-business college students; 금융이해력; 교양교육; 비경영계열 대학생; 회계교육
Citation
회계저널, v.27, no.6, pp 251 - 283
Pages
33
Journal Title
회계저널
Volume
27
Number
6
Start Page
251
End Page
283
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/18801
DOI
10.24056/KAJ.2018.10.005
ISSN
1229-327X
Abstract
본 연구는 비경영계열 대학생에 대한 회계교육이 금융이해력에 미치는 영향과 성별, 전공, 학년에 따른 교육효과를 분석했다. 금융이해력은 OECD-INFE의 ‘2016년 금융이해 력’ 측정도구를 이용하여 금융지식, 금융행위, 금융태도의 세 가지 영역으로 세분하여 측정 하였다. 분석결과, 회계교육이 비경영계열 대학생의 전반적인 금융이해력 상승, 특히 ‘금융 지식’과 ‘금융행동’의 상승에 효과적이라는 것을 확인했다. 회계교육이 금융이해력 상승에 미치는 효과는 여학생이 남학생보다, 인문사회계열과 경제계열 전공학생이 자연과학, 공학, 예·체능계열 전공학생보다, 저학년이 고학년 학생보다 컸다. 이러한 연구결과는 비경영계열 대학생에 대한 회계교육이 금융이해력의 향상에 기여할 수 있음을 나타낸다. 또한 회계교 육은 계열별 교육성과에 차이가 있으므로 교육 대상자의 학문별 특성에 맞는 회계교육과정 과 교수법을 개발하여 계열별로 차별화된 회계수업을 진행할 필요가 있음을 제시한다. 추 가로 저학년을 대상으로 한 회계교육이 고학년을 대상으로 한 회계교육보다 금융이해력 향 상에 보다 높은 성과를 달성 수 있음을 제시하여 교육과정 구성 시 고려할 필요가 있음을 시사한다. 본 연구는 대학의 교양교육으로서의 회계교육이 어떠한 방향성을 가지고 개선될 수 있는지에 대한 기초적 자료를 제공할 수 있을 것으로 기대한다.
This paper analyzed the effect of accounting education on financial literacy in non-business college students and the accounting educational effect on financial literacy according to gender, major and grade. We presented the effects of accounting education by analyzing the difference of financial literacy between educated experimental group and non-educated control group during experimental period(one semester). Financial literacy was measured by using the 'OECD-INFE Survey of financial literacy of 2016', divided into three areas: financial knowledge, financial behaviour, and financial attitudes. The study results show that accounting education is effective in raising the overall financial literacy of non-business college students, especially in the areas of 'financial knowledge' and 'financial behavior'. The effect of accounting education on financial literacy was greater for female students than male students. In addition, students majoring in the humanities, social sciences and economics showed greater educational effects than those in the natural sciences, engineering and art college, and the college students in the lower grades had greater accounting educational effect than those in the higher grades. The results of this study are expected to be basic data on how the accounting education as general education of the universities in Korea can be improved.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
Da Vinci College of General Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Pae, Su Jin photo

Pae, Su Jin
교양대학 (교양대학)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE