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케이블TV 방송채널 군집화의 경제적 효과The Economic Effects of Clustering of CATV Channels

Authors
이상규
Issue Date
Dec-2013
Publisher
한국계량경제학회
Keywords
Cable TV; SO; Random Channel Allocation; Clustering Channel Allocation
Citation
계량경제학보, v.24, no.4, pp 393 - 412
Pages
20
Journal Title
계량경제학보
Volume
24
Number
4
Start Page
393
End Page
412
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/19122
DOI
10.22812/jetem.2013.24.4.004
ISSN
1229-2907
Abstract
케이블TV 사업자인 SO는 방송채널 공급자인 PP에게 사용료를 지불하고 방송채널을 구매한 후, 이를 편성하여 가입자에게 송출한다. 채널편성은 SO의 고유권한으로 지상파와 같은 특정 채널을 제외하고는 SO가 각기 나름대로 편성하고 있다. 따라서 동일한 PP의 방송채널도 SO에 따라 채널번호가 다르게 배정되는 경우가 흔히 나타나고 있으며, 채널번호도 방송채널의 내용 특성과는 무관하게 임의로 배정되는 경우가 대부분이다. 그 결과 시청자는 자신이 원하는 프로그램을 시청하기 위해서 상당수의 채널번호를 탐색해야 하며, 이에 따라 많은 탐색비용과 학습비용이 유발되고 있다. 본 논문에서는 방송채널을 내용이나 특성에 따라 군집화하여 편성할 경우 SO의 이윤, 시청료, 시청자의 편익 등에 미치는 영향을 이론적 모형을 통해 살펴본다. 본 논문의 결과에 따르면 채널을 군집화할 경우 케이블TV 가입수요가 증가하고 시청료는 인상되며, 따라서 SO의 이윤은 증가한다. 시청자의 편익은 채널 시청으로부터 얻는 유보가치의 크기에 따라 증가하거나 감소할 수 있다.
System operator (SO) purchases broadcasting channels from program providers (PPs), allocates channel number to each broadcasting channel, and broadcasts those channels to subscribers (viewers). Channel allocation is the SO’s sole competence. There is no common rule for SO to allocate channel numbers to broadcasting channels. Usually channel numbers are randomly allocated irrelevant to the characteristics of broadcasting channels. Therefore the same broadcasting channel has different channel number across SOs. As a result viewers search lots of channels to find their most preferred channels. It generates huge search and learning cost to viewers. This article analyzes economic effects of ‘Clustering Channel Allocation’ that allocates adjacent channel numbers to broadcasting channels which have the same or similar characteristics using twosided market model. According to this article channel clustering increases viewers’ cable TV subscription, subscription rate, and SO’s profits. Viewers’ benefit increases or decreases depending on the size of reservation values of viewer.
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Rhee, Sangkyu
경영경제대학 (경제학부(서울))
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