Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

한국 미술관정책의 현황과 과제: 조직과 법제를 중심으로The Present Situation and Tasks for Art Museum in Korea

Authors
김영호
Issue Date
2013
Publisher
현대미술학회
Keywords
Museum Policies; Art Museum Policies; Promotion Law for Museum and Art Museum; Department of Museums; Museum Policies in France; Policy Planning Group for Libraries and Museums; 박물관정책; 미술관정책; 박물관및미술관진흥법; 박물관정책과; 프랑스 뮤지엄 정책; 도서관박물관정책기획단
Citation
현대미술학 논문집, v.17, no.2, pp 113 - 145
Pages
33
Journal Title
현대미술학 논문집
Volume
17
Number
2
Start Page
113
End Page
145
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/19335
ISSN
1738-8295
Abstract
대한민국 통계청 자료에 따르면 우리나라의 등록 ‘박물관과미술관’ 총수는 2012년 12월 현재 916개관이며, 그 중 박물관은 743개관, 미술관은 173개관이다. 2000년 이후 뮤지엄의 증가 지수가 매년 평균 50관 이상으로 불어나고 있는 점을 고려하면 이 글을 쓰고 있는 2013년 10월 현재 등록 뮤지엄 수는1000개에 거의 육박해 있는 것으로 보인다. 우리나라 뮤지엄은세계적으로 유례없는 급상승 기류를 타고 있다. 그러나 이러한 환경의 비약적인 변화에도 불구하고 뮤지엄관련 법제와 행정체계는 30년 가까이 걸음마 단계에 있다는비판이 끊이지 않는다. 뮤지엄의 숫자는 증가하는데 정책을 담당하는 기관의 전문성과 독립성은 아직도 요원하며, 관련 법규로서 「박물관 및 미술관 진흥법」은 개념적 오류를 벗어나지 못하고 있다는 것이다. 뮤지엄 정책의 주체가 정부이고 뮤지엄 정책의 추진근거가 법제라면 뮤지엄 정책의 근간인 정부의 정책담당 부서와 관련법을 둘러싼 현황을 살펴보고 문제점을 도출해 대안을 제시하는 노력은 계속되어야 한다. 이 글은 우리나라의 뮤지엄 정책을 위한 조직과 법제 두 주제에 논점을 맞추고142 현대미술학 논문집 제17권 2호 2013있다. 새정부의 출범과 시행착오를 거쳐온 현재의 상황에서 최근신설된 ‘박물관정책과’는 미술관 정책을 포함한 대한민국의 박물관 정책을 총체적으로 아우르고 일관성 있게 추진해 나가는통합부서로 재편되야 한다. 또한 개념적 모순과 실행상의 문제를 증대시키고 있는 ‘박물관 및 미술관진흥법’은 명칭부터 수정되어야 한다. 그리고 이를 위해서 우선 박물관 중에서 미술관이현대 예술문화의 총아로 주목받고 있는 국내외 현실을 직시하고 인정해야 한다.
According to data from National Statistical Office (NSO), the total numbers of the registered ‘museums and art museums’ in Korea is 916 as of December 2012, and among them, museums are 743 and art museums are 173. Considering that the average number of increasing museums has been over 50 each year since 2000, the registered number of museums in Korea as October 2013 when I am writing this paper seems to reach 1,000. The museums in Korea are under sudden increase which hasn't ever been found in the wolde. Despite such rapid change of environment, however, there is constant criticism that legislators and administrative systems related with museums are still in their infancy almost over 30 years. The number of Museums is increasing, but expertise and independence of agencies taking change of the policy are still far-of. The Promotion Law for Museums and Art Museums, as a related regulation, cannot escape from conceptual errors. If the main agent of museum policies is the government, and the grounds for promotion of its policies are legislations, then it's necessary to make continuous efforts to examine present situations surrounding the departments in chang of the government policy and related regulations, and derive problems to propose alternatives. This paper focuses on two topics: organizations for museum policies and legislations in Korea. In current situation in which the founding of the new government goes through trials and errors, ‘the Department of Museum policy’, which was recently established, should be reorganized as the integrated department which encompasses museum policies including ones for art museums in Korea as a whole and is consistent in promoting the policies. Also, ‘the Promotion Law for Museum and art Museums’ which increases conceptual contradiction and problem in practice must be revisd first. Thus, we must first look domestic and overseas realities that art museums among museums receives attention as the darling of the modern art culture in the face.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Arts > ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE