Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

학습자 참여형 교육공무원 집합교육 교수학습모형 개발open accessThe Development of Instructional Design Model for Participatory Gathering Training Model for Educational Government Employees

Authors
송해덕장경원장선영
Issue Date
Nov-2013
Publisher
한국교육방법학회
Keywords
Education government employee training; Gathering training; Learner-centered education; Instructional model; 교육공무원 연수; 집합형 교육; 학습자 중심 교육; 교수설계
Citation
교육방법연구, v.25, no.4, pp 707 - 728
Pages
22
Journal Title
교육방법연구
Volume
25
Number
4
Start Page
707
End Page
728
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/19352
DOI
10.17927/tkjems.2013.25.4.707
ISSN
1598-5903
Abstract
교육공무원들이 교육 현장에서 일어나는 문제들에 대한 문제해결 역량을 양성하기 위해서 학습자 중심 교육이 강조되고 있다. 그렇지만 교육공무원 교육을 집합형 교육으로 진행하는 경우 학습자 중심으로 운영하는 데에는 현실적 한계가 제기되어 왔다. 이에 본 연구에서는 교육공무원을 대상으로 한 집합 연수를 학습자들이 중심이 된 교육으로 운영할 있도록 쉽게 활용할 수 있는 참여형 교수학습설계모형을 개발하고, 운영결과를 함께 제시하여 프로그램의 효과성을 검증하였다. 이를 위해 교육공무원의 전문성에 기반을 둔 긍정적 탐구접근, 실제과제해결을 위한 액션러닝접근, 협력적 지식생성을 위한 집단지성 관점에서 교수학습설계요소를 추출하였다. 구체적인 교수학습활동 요소들은 학습주제와 관련된 학습자들의 성공경험도출, 성공경험과 연관된 학습내용제시, 학습내용 적용 기회 부여, 개별적 실천계획 수립, 팀 구성원들과의 협의를 통한 계획의 구체화, 업무현장 실천 지원방안수립의 순으로 계열화되어 제시되었다. 본 교수학습설계모형에 따라 교육과학기술연수원의 두 가지 연수과정을 개발하여 연수과정을 운영한 결과, 연수 참여자들은 학습참여 유도 효과와 만족도에서 높은 효과를 가지는 것으로 인식하였다. 끝으로 향후 집합형 교육공무원 연수 과정개발을 위한 시사점과 과제들이 제시되었다.
There are growing interests on learner-centered education to improve competencies that help educational government employee to solving problems in educational settings. However, there are difficulties in managing learner-centered education in gathering type training settings due to practical limitations. Thus, this study develops a instructional design model that help designers to easily develop a learner-centered education for gathering training for educational government employees and examined the effectiveness of the model. For this, design elements are extracted from related design approaches such as appreciative inquiries, action learning, and collective intelligences. The model included a sequential learning events that starts from appreciating learners’ success experiences, presenting learning contents with the learners’ experiences, providing practical situations in which learners apply learned experiences, planning individual action plans, further planning in action plans through team members’s reviews, and establishing support plans in worked places. Two educational training programmes were re-designed based on this instructional design model. Participants in this programmes reported that they perceived the programmes as participatory and satisfactory. Finally, implications and future tasks were suggested based on these findings.
Files in This Item
Appears in
Collections
ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Song, Hae-Deok photo

Song, Hae-Deok
사범대학 (교육학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE