Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

외젠 앗제의 사진에 나타난 근대적 도시 풍경 독해A Reading of Modern Cityscapes in Eugène Atget’s Photographs

Authors
손명아주은우
Issue Date
Nov-2013
Publisher
한국이론사회학회
Keywords
Eugène Atget; Walter Benjamin; modernity; city; dialectical image; 외젠 앗제; 발터 벤야민; 현대성; 도시; 변증법적 이미지
Citation
사회와 이론, no.23, pp 393 - 425
Pages
33
Journal Title
사회와 이론
Number
23
Start Page
393
End Page
425
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/19356
ISSN
1598-6500
Abstract
프랑스의 사진가 외젠 앗제(Eugène Atget)는 19세기 말 20세기 초 파리의 도시 풍경을 담은 만여 점의 작품을 남겼다. 앗제는 제2제정기 오스만(Haussmann)의 대규모 도시 재건축으로 변모하고 있는 파리의 곳곳을 촬영하여 공공기관에 판매하였다. 앗제 사후 그의 사진을 다큐멘터리적 기록으로 볼 것인지 예술적 창작물로 볼 것인지에 대한 첨예한 논쟁은 이른바 ‘앗제의 문제’를 발생시켰다. 그러나 미학적 담론 경쟁 속에서 정작 그의 사진이 풍부하게 담고 있는 19세기 파리의 변화 과정과 그 삶의 조건에 대한 다층적 이미지는 주목받지 못했다. 이때 발터 벤야민(Walter Benjamin)의 대도시론은 앗제의 사진을 근대적 도시 경관에 숨은 폐허의 지형학을 예리하게 포착한 역사적 증언으로 독해할 수 있는 이론적 자원을 제공한다. 그의 사진에서 볼 수 있는 파리의 인적 없이 텅 빈 거리는 물질적 풍요와 산업화의 빠른 속도, 화려한 스펙터클 등으로 특징지어지는 근대 대도시의 이면을 드러낸다. 벤야민의 시선으로 보았을 때 앗제의 사진은 당대의 역사적 파편을 이미지로 포착하여 도시의 신화를 폭로한다는 점에서 일종의 ‘변증법적 이미지’로 상정할 수 있다. 또한 근대적 질서 형식이 은폐하는 매춘부, 넝마주이와 같은 주변적 인물의 이미지와 사진가로서의 앗제의실천은 자본주의의 지배적 경향을 체현하면서도 이에 저항하는 ‘현대적 영웅’의 면모를 보여준다. 사라지는 것, 이제는 잊혀진 것에 대한 앗제의 사진은 도시를 사는 우리에게 과거를 돌아보며 지금을 성찰하는 의식적 각성의 계기를 제공한다는 점에서 유효한 의미를 가질 수 있다.
Eugène Atget, French photographer, left us more than ten thousand plates of photographs picturing the urban landscapes of Paris at the end of the 19th century and the early 20th. Atget took pictures of every part of Paris in the transfiguration since the massive reconstruction directed by Haussmann during the Second Empire, and sold them to the public institutions. After his death, there have been fierce controversies about whether his photographs should be seen as simple documentations or artistic works; the Atget problem. In contrast, there has not been much attention paid to the abundance of multi-layered images in his photographs which contain the changes of Paris and it’s conditions of life. In this context, Walter Benjamin’s thought on metropolis provides us with a theoretical resource for reading Atget’s photographs as historical testimonies telling the topography of ruins hidden behind the modern cityscape. The empty spaces of Paris with no human trace in his photographs cast light upon the other side of the modern metropolis characterized by the material richness, the rapid speed of industrialization, and flamboyant spectacles. In Benjamin’s view, Atget’s photographs appear as a kind of dialectical images in that they caught the historical fragments of their own times in the form of image and thereby debunked the urban myths. Also, the practices of Atget as a photographer had, like such marginal figures as prostitute or ragpicker whom modern order try to hide, an aspect of the modern hero simultaneously embodying and opposing the dominant tendencies of capitalism. Atget’s photographs about the vanishing and the forgotten give us, the city dwellers, a chance of looking back the past and thinking about the present.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
College of Social Sciences > Department of Sociology > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Joo, Eun Woo photo

Joo, Eun Woo
사회과학대학 (사회학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE