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보행자를 유인하는 가로공간의 매력특성에 관한 인식 평가A Recognition Evaluation on the Attractive Characteristics of a Street Design for Pedestrians

Authors
김은빈이석현
Issue Date
2013
Publisher
한국디자인학회
Keywords
Attractive Characteristic; Street Design; Pedestrian; 매력특성; 가로공간; 보행자; 디자인
Citation
디자인학연구, v.26, no.4, pp 74 - 99
Pages
26
Journal Title
디자인학연구
Volume
26
Number
4
Start Page
74
End Page
99
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/19387
ISSN
1226-8046
2288-2987
Abstract
연구배경 본 연구는 도시환경의 보행자를 대상으로 가로공간의 매력특성을 분석하고자 하였다. 현재 서울에는 수많은 가로공간이 있으며 가로환경정비사업과 가로활성화사업과 같은 프로젝트 하에 새로운 가로공간들이 조성되고 있다. 그러나 이 중에서 지속적으로 많은 보행자들을 유인하는 가로공간은 제한되어 있으므로, 본 연구에서는 그러한 가로공간을 대상으로 매력특성을 분석하여 파악하고자 한다. 연구방법 본 연구에서는 예비조사를 통해 서울의 문화를 나타내는 매력적인 가로공간의 대상지를 광화문, 인사동, 삼청동, 강남의 네 곳으로 압축하였다. 그리고 대상지를 방문한 보행자들을 대상으로 가로공간의 물리적 특성과 비 물리적 특성을 세부적으로 나누어 설문의 방식으로 본조사를 실시하였다. 그리고 응답결과를 바탕으로 빈도분석과 요인분석을 통하여 가로환경의 매력특성을 추출하였다. 연구결과 가로공간의 방문목적과 응답 빈도에 근거하여, 광화문/강남, 인사동/삼청동으로 대상지를 두 군집으로 분류할 수 있었다. 그리고 요인분석을 실시한 결과, 물리적 특성은 공간의 조화적인 측면, 가로공간의 상징성, 보행환경, 자연적인 편안함의 네 가지 성분으로 나눌 수 있었고 비 물리적 특성은 관광성, 쾌적성, 정체성의 세 가지 성분으로 구분되어 총 7가지 측면의 매력요인을 파악할 수 있었다. 결론 요인분석에서 나타난 7가지 측면의 매력요인에 대해 대상지의 빈도분석 결과를 비교한 결과, 대부분 인사동과 삼청동에서 높은 점수가 나타났다. 이러한 특성들은 보행자들이 가로환경을 인지하는 척도로 분석되며, 따라서 앞으로 매력적인 가로공간이 다수 조성되어 많은 보행자들이 도시환경을 누릴 수 있도록 다양한 연구와 노력이 필요할 것이다.
Background The purpose of the study is to analysis the attractive characteristics of street spaces which pedestrians are familiar with in a townscape. In Seoul, South Korea, there are lots of streets and roads. However, a few limited streets are crowded and popular to most pedestrians, while some streets which are deteriorated or decayed are paid little attention to by most people. Methods For researching the data, two-level surveys completed by pedestrians were analyzed using frequency and factor analysis. First, through the preliminary survey, the four street spaces of Gwanghwamoon, Insa-dong, Samchung-dong and Gangnam Station were selected among the most popular spaces in Seoul as the research sites. Second, the main survey used the 5-points Likert scale by self-administered checklists. Results The results of the research are as follows. The four research sites are classified based on frequency results. Gwanghwamoon and Gangnam Station are characterized as CBD, convenient and accessible transportation stops, and wide roads. In contrast, Samchung-dong and Insa-dong are characterized as being identified with preserved traditional houses or life-stuff shops for their identity. Through factor analysis, physical aspects are classified for four clusters: the harmony of space, landmarks, walking environment, and natural comfort. And non-physical aspects are classified for three clusters: sightseeing, amenity, and identity. Conclusion The classification of the attractive characteristics of street design will contribute to improvement schemes for intensifying walking environments for pedestrians. It can be utilized as a street guideline for a regeneration project or for declined urban central areas by emphasizing regional historic comprehension and the practical application of unique characteristic.
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예술대학 (실내환경디자인)
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