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모바일 뉴스 서비스 디자인의 이용 사례 분석 - 네이버(Naver)와 네이트(Nate)의 이용행태를 중심으로 -The Using Case Analysis of Mobile News Service Design - Use Behavior Centrally Based on NAVER and NATE -

Authors
김보빈김원경
Issue Date
2013
Publisher
한국디지털디자인학회
Keywords
Service Design; Mobile News Service; Naver & Nate
Citation
디지털디자인학연구, v.13, no.4, pp 729 - 737
Pages
9
Journal Title
디지털디자인학연구
Volume
13
Number
4
Start Page
729
End Page
737
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/19423
DOI
10.17280/jdd.2013.13.4.071
ISSN
1598-2319
Abstract
모바일 기기의 시장보급으로 모바일 서비스 디자인의 경쟁력 있는 시장을 위해서 여러 분야에서의 서비스 가치 창출의 노력이 활발해지고 있다. 소비자들은 새로운 정보와 지식을 빠르게 습득하고 얻으려는 욕구가 강해지고 있고 그것을 모바일 뉴스 서비스를 통해 얻고자 하는 성향이 나타나고 있다. 기존의 신문을 통해 정보를 얻는 방법이 아닌 쌍방향 커뮤니케이션이 주가 되어 접근성이 편리한 모바일을 선호하기에 더욱 활발해지고 있는 정황이다. 하지만 그 안에서도 각기 다른 사용성의 평가가 이루어 져야 한다. 사용자들이 선호하는 서비스 와 그 이유에 대한 연구를 통해 앞으로의 뉴스 서비스 의 발전 가능성과 전략을 제안하는 것을 목적으로 한다. 이러한 목적에 대한 결과를 얻기 위해 본 연구는 관련 문헌과 선행연구를 진행하여 설문지를 작성하고 그에 따른 결과로 모바일 뉴스 서비스를 이용하는 사용자들의 선호 포털 사이트 중 연구 가치가 있는 포털 사이트로 네이버와 네이트를 선정하였다. 이에 사용자들의 서비스 사용의 비교 분석을 실시하였고 그 결과 두 포털 사이트의 서비스가 앞으로 더욱 사용자들에게 긍정적인 영향을 주기 위해서는 뉴스 서비스 안의 세부적인 서비스 요소들을 이용하여 브랜드만의 가치를 확장시켜야 하며 정보의 질을 높이고 댓글 서비스의 정리를 통해 모바일 뉴스 서비스의 가벼운 이미지를 바꿀 필요성이 요구되었다. 본 연구가 포털 사이트의 모바일 뉴스 서비스 사용자 중심 개선에 도움이 되기를 기대한다.
Market adoption of mobile devices has resulted in the increased efforts to create service value in a number of areas for the competitiveness in the market of mobile service designs. Consumers’ desires to acquire new information and knowledge, especially through mobile news services, are getting stronger and more frequent. Unlike the conventional way to receive information from the newspaper, people prefer to use more accessible and convenient mobiles, for a two-way communication. However, evaluations for each usage must exist. The purpose is to find out user preferred services and based on the reasons, find improvements to suggest, as well as offer news service improvement strategies. To fulfill this purpose, this study prepared a questionnaire with related literature and advanced research. In consequence of that, NAVER and NATE were selected as worthwhile to be studied among portal sites that people who use mobile news service prefer. For the result, the two portal sites are required that those are demanded to expand their own brand’s value with specific element of services in news service and improve the recognition of mobile news service as inaccurate or not serious information through making the quality of information higher and developing reply service to give users more positive and effective service s. This study is expected to be helpful finding more efficient mobile news service of portal site considering user side.
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예술대학 (산업디자인)
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