Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

블렌디드 학습 환경에서 성찰 수준과 스캐폴딩 유형이 인지적 실재감 및 학업성취에 미치는 효과A Study on the Effects of Reflexive Level and Scaffolding Types on Cognitive Presence and Achievement Test in a Blended Learning Environment

Authors
조성문송해덕
Issue Date
Jan-2013
Publisher
한국교육학회
Keywords
Scaffolding; Cognitive presence; Reflection; Blended learning; 스캐폴딩; 인지적 실재감; 성찰; 블렌디드 러닝
Citation
교육학연구, v.51, no.3, pp 219 - 242
Pages
24
Journal Title
교육학연구
Volume
51
Number
3
Start Page
219
End Page
242
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/19548
ISSN
1225-4150
2713-5926
Abstract
본 연구는 블렌디드 학습 환경에서 학습자의 정의적 특성 차이를 고려한 교수자의 지원 전략을 탐색하기 위하여, 학습자의 성찰 수준에 따른 스캐폴딩 유형이 인지적 실재감과 학업성취에 미치는 효과를 규명하고자 하였다. 실험을 위하여 서울시교육청에서 제공하는 사이버학급을 개설한 후, 온라인 콘텐츠를 활용하여 수학과 수업을 진행하였다. 실험 집단은 성찰 수준 사전검사로 성찰 상위집단과 하위집단으로 구분한 뒤 과제지원 스캐폴딩과 자기점검 스캐폴딩을 제공받는 집단으로 분류하였다. 블렌디드 학습에 6주 동안 참여한 157명의 중학생 학습자를 대상으로 실험을 실시한 결과, 성찰 수준은 인지적 실재감과 학업성취에 유의미한 영향을, 스캐폴딩 유형은 학업성취에 유의미한 영향을 주는 것으로 나타났다. 또한 상호작용효과로 성찰 수준이 높은 집단에게 과제지원 스캐폴딩을 제공하였을 때 학업성취가 높은 것으로 나타났다. 본 연구결과는 학생들이 블렌디드 수업 중 인지 활동 과정에서, 인지적 실재감의 수준을 높이기 위한 교수설계요소를 구성하는데 있어 도움을 줄 수 있을 것이다.
The purpose of this study is to examine how the scaffolding types and learners' reflexive level can have an effect on cognitive presence and school achievement level in blended learning environment. For this, a cyber class which was provided by Seoul Metropolitan Office of Education was created and then online contents were provided through the online class. The experiment group was classified into a high level of reflexive thinking group and a low level of reflexive thinking group after carrying out a pre-test of reflexive thinking level, and then they were again divided into a task-supported scaffolding group and a self-monitoring scaffolding group. 157 middle school students participated in the blended learning for 6 weeks, in a middle school at Seoul, Korea. Result show that the levels of learners' reflexive thinking have a significant effect on cognitive presence and achievement test. Also, when a high level of reflective thinking group received task-supported scaffolding, they earned significantly higher scores on school achievement tests than did a low level of reflective thinking group. Findings are expected to help instructional designers to create design elements that improve the cognitive presence during their' cognitive activities in blended learning classes.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Song, Hae-Deok photo

Song, Hae-Deok
사범대학 (교육학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE