R-러닝 영향평가를 위한 평가요소 탐색: 유아 정서발달을 중심으로An Exploration on the Assessment Factors for Measuring the Effects of Robot Learning: Focused on Young Children’s Emotional Development
- Authors
- 지성애; 정재은
- Issue Date
- 2013
- Publisher
- 한국영유아교원교육학회
- Keywords
- R-러닝; 정서발달; R-learning; emotional development
- Citation
- 유아교육학논집, v.17, no.4, pp 5 - 28
- Pages
- 24
- Journal Title
- 유아교육학논집
- Volume
- 17
- Number
- 4
- Start Page
- 5
- End Page
- 28
- URI
- https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/19616
- ISSN
- 1229-5809
- Abstract
- 본 연구는 R-러닝이 유아의 정서발달에 미치는 영향을 타당하게 평가할 수 있는 평가 내용 요소와 범주를 구축하는데 목적이 있었다. 이를 위해 문헌연구, 유아 정서 관련 검사도구 비교·분석, 교사 대상 개방형 설문을 통해 정서 측정 내용 요소와 범주를 추출하여 시안을 구성하였다. 구성한 R-러닝 영향평가 유아 정서관련 내용요소와 범주는 R-러닝 교육현장 참여관찰, 교사 인터뷰 및 전문가 협의, R-러닝 참여 과정에서 표출되는 유아의 정서 관련 행동 분석을 통해 타당성을 검증하였다. 최종적으로 구축된 평가요소는 총 55개 내용요소와, 정서적 애착, 정서적 집중, 정서표현, 정서이해, 정서조절의 5개 범주 및 7개의 하위범주로 구성되었다. 또한 R-러닝 영향평가 유아 정서 내용 요소와 범주의 내용타당도 분석결과 이해도는 내용 요소 4.72, 범주 4.91로 높게 나타났으며, 적합성도 내용 요소 4.81, 범주 4.89로 높게 나타났다.
The purpose of this study was to develop assessment content factors and categories for evaluating the effects of Robot Learning validly focused on children’s emotional development. Through analyzing literature review, assessment tools for children’s emotion, kindergarten teachers’ interviews and video clips, the draft about assessment content factors and categories was extracted. Then, the draft was verified by participants’ observations, teachers’ interviews, expert conferences and analysis of video clips about children’s emotional behaviors when children participated in R-Learning. As a result, 55 assessment content factors were developed and five categories (emotional attachment, emotional attention, emotion expression, emotion understanding, and emotion regulation) and seven sub categories were organized. In addition, the results of the content validities evaluated by the kindergarten teachers were high.
- Files in This Item
-
- Appears in
Collections - College of Education > Department of Early Childhood Education > 1. Journal Articles
Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.