Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

아동의 학업스트레스 및 주의통제와 공격성간의 관계: 주의통제력의 매개효과The relationship between children's school achievement stress and aggression: focusing on the mediating effect of effortful control

Authors
이주리
Issue Date
2013
Publisher
한국아동심리재활학회
Keywords
aggression; effortful control; mediating effect; school achievement stress; 공격성; 매개효과; 주의집중; 학업스트레스
Citation
놀이치료연구, v.17, no.2, pp 39 - 52
Pages
14
Journal Title
놀이치료연구
Volume
17
Number
2
Start Page
39
End Page
52
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/19657
ISSN
1226-7678
Abstract
본 연구는 초등학생의 학업스트레스와 주의통제, 공격성간의 관계를 알아보았고, 초등학생의 학업스트레스가 주의통제를 통해 공격성에 어떠한 경로로 영향을 미치는지 살펴보았다. 이를 위해, 서울시에 재학하는 초등학생 4학년 441명을 대상으로 초기청소년 기질 척도(EATQ-R), 아동의 일상적 스트레스 척도를 사용하였다. 자료 분석을 위하여 SPSS 20.0을 사용하여 상관분석을 실시하였고, AMOS 20.0을 사용하여 구조방정식 분석을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 학업스트레스가 높은 아동일수록 주의통제가 낮아지는 것으로 나타났다. 둘째, 주의통제가 높을수록 공격성이 낮아지는 것으로 나타났다. 셋째, 학업스트레스가 높을수록 공격성이 높은 것으로 나타났다. 넷째, 학업스트레스와 공격성간의 관계에서 주의통제의 매개효과는 유의한 것으로 나타났다.
This study examined the effortful control mediating effect in the association between children’s school achievement stress and aggression. The participants were 441 4th grade elementary students. The research question was tested by using Structural equational modeling anf Sobel test. The result showed that school achievement stress influenced negatively the effortful control, the effortful control influenced aggression negatively, and school achievement stress influenced positively the aggression. The effortful control mediated the association between school achievement stress and aggression.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Social Sciences > ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Lee, Ju Lie photo

Lee, Ju Lie
사회과학대학 (사회과학대학)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE