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B2C 역직구를 통한 중국 수출활성화 방안에 관한 연구open accessA Study on Export Promotion Plan to China through B2C Reverse Direct-purchase

Authors
이재길이용근
Issue Date
Nov-2018
Publisher
중앙대학교 한국전자무역연구소
Keywords
B2C Reverse Direct-purchase; Export Promotion; Product Related Factor; Shipping Related Factor; Customer Related Factor; B2C 역직구; 수출활성화; 제품관련요인; 배송관련요인; 고객관련요인
Citation
전자무역연구, v.16, no.4, pp 1 - 28
Pages
28
Journal Title
전자무역연구
Volume
16
Number
4
Start Page
1
End Page
28
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/2353
DOI
10.17255/etr.16.4.201811.1
ISSN
1738-9607
Abstract
연구목적: 본 연구는 중국으로 B2C 온라인 수출을 하는데 있어서 중요한 역할을 하는 수출 중요요인들을 추출하여 이러한 요인들이 우리나라 온라인 쇼핑몰업체의 수출성과와 어떠한 관계가 있는지를 밝히고자 하였다. 이러한 과정을 통해 중국 소비자에게 어필할 수 있는 보다 효과적이고 차별화 된 B2C 역직구 수출활성화 방안을 제시하는데 본 연구의 목적이 있다. 논문구성/논리: 제1장 서론에서는 연구의 목적과 함께 B2C 역직구 연구에 대한 배경을 기술하였고 제2장에서는 B2C 역직구에 대한 선행연구를 살펴보았다. 제3장에서는 해외 수출성과에 영향을 미치는 변수로 제품관련요인, 배송관련요인 및 고객관련요인 등 3가지 요인을 상정하여 연구모델을 구성하였다. 이후 선행연구에 근거하여 연구가설을 설정하였다. 제5장의 결론에서는 주요한 연구내용을 요약하였고 연구의 의의를 기술하였다. 결과: 다중회귀분석을 실시한 결과, 제품관련요인에서는 가격경쟁력, 품질경쟁력 및 브랜드 이미지가 수출성과에 정(+)의 영향을 미치고 있으며 배송관련요인에서는 반품편리성만이 수출성과에 유의한 영향을 미치고 있다. 고객관련요인에서는 사후서비스, 구매자 리뷰 및 현지어 제품설명 등이 수출성과에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 한편, 제품관련요인, 배송관련요인 및 고객관련요인이 수출성과에 미치는 영향경로에서 판매사이트 유형별 차이는 발생하지 않았다. 독창성/가치: 본 연구는 우리나라 B2C 온라인 쇼핑몰 업체가 중국 수출을 강화시키기 위해 필요한 요인들로 제품관련요인, 배송관련요인 및 고객관련요인으로 유형화하였으며 실증분석 기반의 연구모델을 구축하여 유의미한 연구결과를 도출하고 있다는 점에서 연구의 가치가 인정된다. 본 연구결과는 특히, 실무적 측면에서 국내 쇼핑몰 업체가 중국 소비자들에게 어필할 수 있는 구체적 요소들을 제안하고 있어 국내 쇼핑몰 업체들이 수출성과 확대를 위해 필요한 전략적 접근에 도움을 줄 수 있다.
Purpose: This study tries to clarify the meaningful export factors that play an important role in business to consumer(B2C) online exports to China and to find out how these factors are related to the export performance of Korea. The purpose of this study is to propose a more effective B2C reverse direct-purchase promotion plan that appeals to Chinese consumers. Composition/Logic: Chapter 1 introduces the background of B2C reverse direct-purchase research with the purpose of the study, and Chapter 2 discusses previous studies on B2C reverse direct-purchase. In Chapter 3, the research model was constructed by assuming three factors such as product related factors, shipping related factors and customer related factors that affect export performance. The research hypothesis was set up based on the previous research. The conclusions of Chapter 5 summarize the main research contents and describe the significance of the research. Findings: As a result of multiple regression analysis, price competitiveness, quality competitiveness, and brand image have a positive effect on export performance in product related factors. However, only the convenience of return has a significant effect on export performance in the shipping related factor. After-sales service, buyer review, and local language product description were found to have a positive effect on export performance in the customer related factor. On the other hand, there were no differences in sales site types in the path between these 3 factors and export performance. Originality/Value: The value of this study is recognized in that we are constructing a research model necessary to enhance Chinese exports and deriving meaningful research results. The result of this study also suggests specific elements that domestic online shopping mall companies can appeal to Chinese consumers in the practical aspect, so that domestic shopping mall companies in seeking a concrete market approach can benefit from the research results.
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College of Business & Economics > School of Business Administration > 1. Journal Articles

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