교사 협력이 교사효능감을 매개로 학생 성취도에 미치는 영향 분석: PISA 2015 과학 교과 데이터를 중심으로
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | 김이경 | - |
dc.contributor.author | 민수빈 | - |
dc.contributor.author | 김경현 | - |
dc.date.available | 2019-03-08T05:37:29Z | - |
dc.date.issued | 2018-09 | - |
dc.identifier.issn | 1738-7256 | - |
dc.identifier.uri | https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/2479 | - |
dc.description.abstract | 본 연구는 교사 협력이 교사효능감을 매개로 학생의 성취도에 영향을 미칠 것이라는 가정 하에, 특히, 과학 교과에 관심을 가지고 세 변인 간의 구조적 관계를 밝힐 목적으로 수행되었다. 이를 위해 과학을 주영역으로 하여 과학 교사만을 대상으로 별도의 설문을 진행한 PISA 2015 데이터를 활용하였다. 우리나라 고등학교 과학 교사 875명의 설문 응답 자료와 학생 4,243명의 성취도 검사자료를 토대로 기술통계, 확인적 요인분석, 구조방정식모형, 매개 효과 분석 방법을 활용하였다. 연구 결과 첫째, 과학 교사 협력, 교사효능감, 학생의 과학 성취도 간의 구조적 관계 모형은 적합한 것으로 확인되었다. 둘째, 변인 간 영향 관계에 있어서 과학 교사 협력은 교사효능감에는 통계적으로 유의한 정적 영향을 미친 반면, 학생의 과학 성취도에는 영향을 미치지 않은 것으로 나타났다. 그러나 셋째, 과학 교사의 협력은 교사효능감이 매개했을 때는 학생의 과학 성취도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구는 교사 협력의 필요성이 높아지고 있는 현 상황에서, 특히 과학 교과에서 교사 협력이 학생의 성취도에 직접적인 영향을 미치기보다 교사효능감을 통해 간접적으로 영향을 미친다는 점을 밝혀냈다는 데서 의의를 찾고자 한다. 연구 결과를 토대로 과학 교사 협력 및 교사효능감 증진에 기여할 수 있는 정책적 시사점과 연구의 한계를 극복하기 위한 후속 연구를 제시하였다. | - |
dc.description.abstract | This study seeks to explore the structural relationship among teacher collaboration, teachers’ efficacy, and student achievement in Science. Utilizing 2015 survey results of 875 Science teachers and the Science achievements of 4,243 secondary students from 「PISA 2015 」Science data, descriptive statistics, confirmatory factor analysis, structural equation modeling analysis, and mediator effect analysis were performed. We found that the structural relationship model was appropriate. In addition, while teacher collaboration influenced teachers’ efficacy, it did not have an impact on students' Science achievement. Nevertheless, teachers' efficacy mediated the effect of teacher collaboration on students' Science achievement. Based on these findings, we drew a few policy recommendations along with suggestions for further study. | - |
dc.format.extent | 24 | - |
dc.language | 한국어 | - |
dc.language.iso | KOR | - |
dc.publisher | 한국교원교육학회 | - |
dc.title | 교사 협력이 교사효능감을 매개로 학생 성취도에 미치는 영향 분석: PISA 2015 과학 교과 데이터를 중심으로 | - |
dc.title.alternative | The Influence of Teacher Collaboration Mediated by Teacher Efficacy upon Student Achievement in Science: An Evidence from PISA 2015 | - |
dc.type | Article | - |
dc.identifier.doi | 10.24211/tjkte.2018.35.3.373 | - |
dc.identifier.bibliographicCitation | 한국교원교육연구, v.35, no.3, pp 373 - 396 | - |
dc.identifier.kciid | ART002386875 | - |
dc.description.isOpenAccess | N | - |
dc.citation.endPage | 396 | - |
dc.citation.number | 3 | - |
dc.citation.startPage | 373 | - |
dc.citation.title | 한국교원교육연구 | - |
dc.citation.volume | 35 | - |
dc.publisher.location | 대한민국 | - |
dc.subject.keywordAuthor | Teacher Collaboration | - |
dc.subject.keywordAuthor | Teacher Efficacy | - |
dc.subject.keywordAuthor | Student Achievement | - |
dc.subject.keywordAuthor | Science | - |
dc.subject.keywordAuthor | PISA | - |
dc.subject.keywordAuthor | 교사 협력 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 교사효능감 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 학생 성취도 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 과학 교과 | - |
dc.subject.keywordAuthor | PISA | - |
dc.description.journalRegisteredClass | kci | - |
Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
84, Heukseok-ro, Dongjak-gu, Seoul, Republic of Korea (06974)02-820-6194
COPYRIGHT 2019 Chung-Ang University All Rights Reserved.
Certain data included herein are derived from the © Web of Science of Clarivate Analytics. All rights reserved.
You may not copy or re-distribute this material in whole or in part without the prior written consent of Clarivate Analytics.