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배달앱(APP) 사용 의도와 성향과의 관련성 연구- 커뮤니케이션 두려움과 혁신성을 중심으로 -

Authors
이유미
Issue Date
2018
Publisher
인문콘텐츠학회
Keywords
배달앱(APP); 커뮤니케이션 두려움; 사용자 편의성; 혁신성; 접근성; 의사소통; 사후편익; 20대; delivery App service; communication apprehension; user convenience; consumer innovativeness; mobile accessibility; communication; post-benefit; twenties
Citation
인문콘텐츠, no.50, pp 65 - 82
Pages
18
Journal Title
인문콘텐츠
Number
50
Start Page
65
End Page
82
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/2489
DOI
10.18658/humancon.2018.09.50.65
ISSN
1975-4469
Abstract
이 연구는 20대 대학생의 배달앱(APP) 사용 의도가 배달앱(APP) 시스템의특성 및 커뮤니케이션 두려움과 혁신성이라는 개인적 성향과 어떠한 관련성을 가지는가를 알아보는 데 있다. 배달앱은 대인 간 커뮤니케이션을 대체할 수 있는 새로운매체이다. 친숙한 사람들 간의 커뮤니케이션을 대체하기보다는 익숙하지 않고, 공적업무를 위한 대상과의 대인 간 커뮤니케이션을 대체하고 있다. 이에 커뮤니케이션두려움을 가진 사람에게 있어 대인 간 직접 소통이 아닌 대체 매체가 존재한다면이를 선택할 확률이 높다. 배달앱은 이러한 커뮤니케이션 기능을 대체한다는 점에서사용하는 사람과 커뮤니케이션 두려움은 매우 유관한 관련성을 가질 것을 예측할수 있다. 이에 본고에서는 배달앱 사용자의 사용빈도와 커뮤니케이션 두려움, 그리고 새로운 기술을 적극적으로 사용하고자 하는 혁신성과의 관련성을 알아보고자하였다. 이를 위하여 배달앱이 시작된 시점에 10대에서 20대에 있었던 현재 대학생을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 조사 결과 현 20대 대학생의 배달앱(APP) 사용은 문화적 보편 현상으로 다양한 커뮤니케이션 매체의 일부일 뿐 개인의 커뮤니케이션 두려움을 대체하기 위한 혁신적 선택의 큰 유관성은 확인하지 못했다. 단지배달앱이 가지는 편의성이 사용에 중요한 영향성을 미쳤다. 하지만 편의성의 차원을세분하여 살펴본 결과 배달앱이 가지는 대인 간 커뮤니케이션의 기능이 커뮤니케이션 두려움과 밀접한 상관성을 나타내었다. 이를 통해 사용자의 배달앱 사용 이유와커뮤니케이션 두려움의 상관성을 확인할 수 있었다.
The present study aims to understand the relationship between twenty-something university students’ use intentions of delivery app service and system properties of delivery app and personality traits such as communication apprehension and innovativeness. Delivery app is a new medium which replaces face-to-face communications; not informal communication between close people, but formal communication for business transaction. Therefore, people with communication apprehension are more likely to choose a substitute media when they can use it instead of direct communication with others. As delivery apps substitute for direct communication, it is predictable that there is strong relatedness between delivery app users and communication apprehension. Against this backdrop, this paper intends to identify the relation between delivery app users’ frequency of use, communication apprehension, and innovativeness-willingness to actively adopt new technology. To this end, university students, who were in their late teens and twenties when delivery app services emerged, have been interviewed for the research. The result showed that use of delivery app is just another way of communication among various media and universal cultural trend and the relation with communication apprehension or innovativeness was not confirmed. The convenience of the delivery app service only influenced its use. However, subdivision of the convenience into different dimensions revealed a strong correlation between its function to substitute interpersonal communication and communication apprehension. This result has confirmed a correlation between the reasons of using delivery apps and communication apprehension.
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Da Vinci College of General Education > 1. Journal Articles

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