Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

한스릭의 형식주의 음악미학

Authors
박영선
Issue Date
2018
Publisher
한국문화융합학회
Keywords
formalism theory; expression theory; emotionalism aesthetics; absolute music; romanticism; classic music; programme music; 형식주의 이론; 표현이론; 감정미학; 절대음악; 낭만주의; 고전주의; 표제음악
Citation
문화와 융합, v.40, no.5, pp 175 - 206
Pages
32
Journal Title
문화와 융합
Volume
40
Number
5
Start Page
175
End Page
206
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/2497
ISSN
1225-0422
Abstract
본 논문은 형식주의 음악이론을 대표하는 한스릭에 대한 연구를 목표로 한다. 예술을 정의하는 이론에는 형식주의 이론과 표현이론이 있는데, 이 이론들은 주로 조형예술을 중심으로 형성된 개념이다. 형식주위 이론은 20세기 중반에 미국을 중심으로 번성한 추상주의 미술을 설명하는데 유리하며, 표현주의 이론은 르네상스 이후 모방을 추구한 회화나 20세기 초 내적 감정의 표현을 강조한 표현주의 미술을 설명하는데 유리하다. 두 이론은 모든 시대와 모든 예술장르에 타당한 보편적인 이론이 아니라 조형예술을 설명하는데 유리한 장점을 지니고 있다. 예술이론이 주로 조형예술을 중심으로 형성되었다면 음악은 과연 어떠한 이론으로 보다 적절히 설명될 수 있을까? 음악사를 보면 르네상스 음악과 바로크 음악은 성악곡이 주류를 이루었기 때문에 음악에는 고유한 언어가 있다는 생각이 저변에 깔려 있었다. 이것을 대표하는 이론이 표현주의 이론이다. 하지만 19세기에 기악곡이 음악의 패러다임으로 자리를 잡으면서 형식주의가 음악학에서 영향력을 행사한다고 볼 수 있다. 한스릭은 음악이 주는 효과를 음악 자체와 구별하여 순수 음악적 요소를 강조하는 절대음악을 옹호하였다. 한스릭은 ‘음악은 감정의 표현’이라는 감정미학을 비판함으로서 음악을 감정의 종속으로부터 해방시켰다. 한스릭에게 감정은 음악적 아름다움의 부수적 영향이며 이차적인 것이다. 대신 한스릭은 “음악의 내용은 음으로 울리는 움직이는 형식들이다”라고 정의한다. 음악은 특정한 정서의 내용을 담고 있는 것이 아니라 오직 들리는 음 형식이라는 것이다. 한스릭의 음악사상의 연구를 위해 먼저 한스릭이 비판하였던 ‘감정 미학’에 대한 이해가 선행되어야 한다. 이를 위해 첫 번째, 감정 미학이 탄생하게 된 고대 그리스의 미학사적 맥락을 살펴볼 것이다. 두 번째, 감정미학의 연장선에 있으면서도 기악 음악을 통해 예술의 자율성과 절대음악을 옹호하였던 낭만주의와 한스릭의 음악 사상에 영향을 끼쳤던 당시 비엔나에서 유행하던 대중적인 낭만적 음악들에 대하여 살펴볼 것이다. 세 번째, 한스릭의 감정미학에 대한 비판과, 네 번째, 음악의 본질과 음악의 아름다움에 대한 한스릭의 음악미학을 살펴본다. 결론에서는 한스릭의 음악 사상의 긍정적인 면과 한계점을 약술하고 글을 마무리할 것이다.
This paper aims to comprehend Hanslick’s theory of music which represents formalism. There are formalism theory and expression theory that define art, and these theories are mainly formed on the basis of formative arts. Formalism theory is advantageous in explaining abstract art that flourished in the United States in the middle of the 20th century. Expression theory is advantageous in explaining expressive art that emphasizes the expression of internal emotions in the early 20th century. Both theories have advantageous in explaining plastic arts, not universal theories that are valid for all art genres. If art theory developed mainly on the basis of plastic arts, what theory can properly explain music? In the history of music, vocal music was mainstream in Renaissance music and baroque music, so the idea that music had its own language lay underneath. Expressionism is the theory that represents this position. But in the 19th century, instrumental music takes its place as a paradigm of music, so that formalism influences musicology. Hanslick advocated absolute music that emphasizes pure musical elements by distinguishing the effects of music from the music itself. Hanslick liberated music from the subordination of emotion by criticizing the emotional aesthetics of music as an expression of emotion. For Hanslick, emotions are secondary effects of musical beauty. Instead, Hanslick defines that “the content of music is tonally moving forms.” Music is not the content of a particular emotion, but only the form of sound. In order to study Hanslick’s musical thought, one must first of all understand the emotional aesthetics that Hanslick criticized. First, I will explore the context of ancient Greek aesthetic history in which emotional aesthetics was born. Secondly, I will explore the romanticism and popular romantic music. The romanticism which was an extension of emotional aesthetics advocated artistic autonomy and absolute music through instrumental music, and popular romantic music that was popular in Vienna influenced Hanslick’s musical thought. Third, I will explore Hanslick’s criticism of emotional aesthetics. Fourth, I will explore Hanslick’s musical aesthetics about the essence of music and the beauty of music. In conclusion, I will summarize the positive aspects and limitations of Hanslick's musical thought and conclude the essay.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
Da Vinci College of General Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE