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밀레니얼 세대의 지능형 가상 비서 구매결정 요인의 상관관계; 지능형 가상 비서 제품. 서비스 디자인을 중심으로Correlation of Intelligent Virtual Assistant Purchasing Decision Factors of the Milennior generation ; Product and Service Design of Intelligent Virtual Assistant

Authors
김민지정석길
Issue Date
2018
Publisher
한국인더스트리얼디자인학회
Keywords
Intelligent Virtual Assistant; Artificial intelligence design; Milennior generation; 지능형 가상 비서; 인공지능 디자인; 밀레니얼 세대
Citation
산업디자인학연구, v.12, no.3, pp 53 - 64
Pages
12
Journal Title
산업디자인학연구
Volume
12
Number
3
Start Page
53
End Page
64
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/2523
DOI
10.37254/ids.2018.09.45.06.53
ISSN
1976-8745
Abstract
최근 4차 산업의 바람에 힘입어 발전하고 있는 지능형 가상비서는 기술의 발전으로 이전보다 더 유용하고 예측 가능해졌으며, 대화가 가능한 인터페이스로 발전하였다. 그러나 현재 초기 단계로 보안과 음성인식 정확도등의 기술적인 불완전함 및 사용자들의 불안함, 어색함 등과 같은 심리적 영향으로 실 사용률이 낮은 편이다. 그래서 현재 빠르게 발전 중인 지능형 가상비서 시장에서 모바일 디지털 기기시장에 주요 소비자인 밀레니얼세대를 대상으로 지능형 가상 비서의 적극적 활용 및 활성화를 위한 구매결정 요인들을 탐구하기 위해 문헌연구와 정량적 설문조사를 실시하였다. 이를 통해 지능형 가상비서의 구매결정 요인간의 상관관계를 탐구하여 디자인이 구매결정을 내림에 있어 중요한 요소임을 발견하였다. 또한 지능형 가상 비서 디자인적 요소의 중요도와 상관관계를 분석하여 정리하였다. 연구 결과 밀레니얼세대가 가장 중요하게 생각한 구매요인은 보안과 음성인식의 정확도, 다양한 기능의 연동성으로 나타났다. 다양한 기능연동성에 따른 다양한 콘텐츠를 원하며, 상관관계에선 디자인이 지능형 가상 비서 발전에 중요하다는 게 확인되었다. 본 연구는 새로운 지능형 가상비서의 하드웨어 및 소프트웨어 서비스 제조에 앞서 밀레니얼 세대가 고려하는 구매요인이 무엇인지를 이해하는데 기초자료가 되어 새로운 지능형 가상비서의 발전 방향성 연구를 위한 사전연구로써의 의의가 있다.
The intelligent virtual assistant, which has been developed by the trend of the 4th industry in recent years, has evolved into a more useful, predictable and conversational interface than ever before with the development of technology. However, due to technical imperfections and psychological influences, actual use rate is low. Therefore, this study used literary research and quantitative survey method to investigate the purchase decision factors for aggressive use and activation of intelligent virtual secretary for the major consumer Millennial generation. In addition, we analyzed the importance of design elements of intelligent virtual secretary by analyzing the correlation between design factors and design. As a result, the most important purchasing factors of the Millennial generation were security, accuracy of speech recognition, and interoperability of various functions. Millennial generation want various contents according to various functional interoperability. In correlation, it was confirmed that design is important for the development of virtual assistant. This study is meaningful as a preliminary study to study the direction of development of new intelligent virtual secretary as a basic data to understand the purchasing factors considered by the Millennial generation prior to the manufacture of hardware and software services of the new intelligent virtual secretary.
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