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미디어 이용에 따른 소비 라이프스타일 특성 및 차이에 관한 탐색적 연구Exploratory Study on Feature and Difference of Consumption lifestyle Depending on Media Use

Authors
장우성백선기범기수이숙정이경락한은경
Issue Date
Dec-2012
Publisher
한국광고홍보학회
Keywords
Use of Media; Consumption Lifestyle; Cluster Analysis; 미디어 이용; 소비 라이프스타일; 군집분석
Citation
광고연구, no.95, pp 469 - 494
Pages
26
Journal Title
광고연구
Number
95
Start Page
469
End Page
494
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/25764
ISSN
1227-8181
Abstract
이 연구는 현대 사회의 소비 라이프스타일이 어떠한 유형으로 나타나고 있는지 그리고 지상파TV, 유료채널, 신문, 잡지, PC 기반 및 휴대폰 기반 인터넷 등의 미디어 이용 수준별로 소비 라이프스타일이 어떠한 특성을 보이고 있는지를 탐색해 보았다. 이를 위해 구조화된 설문지를 이용한 서베이 방법으로 자료를 수집하였다. 샘플은 전국을 대상으로 성별, 연령별, 거주지별(대도시/중소도시)로 할당하여 표집하였으며, 조사기간은 2012년 2월 20일부터 2012년 3월 31일까지 6주간 진행되었고, 최종 2,838명의 데이터가 분석에 사용되었다. 우선 소비 라이프스타일 군집분석을 실시한 결과 5개의 군집이 형성되었으며, 1군집은 ‘가치소극집단’, 2군집은 ‘자아표현집단’. 3군집은 ‘규범동조집단’, 4군집은 ‘가치다원집단’, 5군집은 ‘자아형성집단’으로 명명되었다. 이 연구의 중요 연구 결과인 미디어 이용량에 따른 소비 라이프스타일 군집 간 특성 차이를 살펴본 결과, 지상파TV와 유료채널 등 방송매체 그리고 PC 및 휴대폰 기반 인터넷매체에서 유의한 결과가 도출되었다. 그러나 신문 및 잡지 등 인쇄매체에서는 소비 라이프스타일에 대한 유의한 차이가 나타나지 않았다. 전반적으로 지상파 및 유료채널 등 방송매체는 적극적이고 주체적인 소비 가치를 추구하는 가치다원집단이나 자아형성집단 그리고 자아표현집단 등에서 활발한 이용이 이루어지고 있었으며, 소극적이고 비주체적인 경향을 보이는 가치소극집단이나 규범동조집단에서는 인터넷 이용이 활발하지 않다는 특징을 보이고 있었다.
This study is to examine what type the consumption lifestyle has in this modern society and what characteristics it shows by media use such as terrestrial television broadcasting, cable TV, newspapers, magazines, infra-interner based on PC and cellular phone, for which the data was collected in the Survey Method using structured questionnaire. Quota sampling by gender, age, residents(metropolis/small and medium-sized cities) was used. Research was held for 6 weeks(Feb. 20th, 2012 ∼ Mar. 31th, 2012) and total 2,838 samples were used in data analysis. The first result from Cluster Analysis of consumption lifestyle produced 5 groups. Those five groups are named as "Value Negative Group", "Self-expression Group", "Norm-conformity Group", "Multi-Value Group," and "Ego-Formation Group" respectively. The difference of characteristics among consumption lifestyle according to the degree of media use, which is a significant result from this study, was reviewed to draw the significant result from such broadcasting media as terrestrial TV and cable TV and PC and cellular phone-based Interner media. However, there was no significant difference of consumption lifestyle at printed media such as newspaper and magazine. In general, terrestrial TV and cable TV were actively utilized by Multi-value Group, Ego-Formation Group and Self-Expression Group all of which seek for aggressive and subjective consumption value, and Value Negative Group and Norm-conformity Group, which show passive and non-subjective tendency, showed the characteristics of not utilizing the Internet actively.
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Lee, Sook Jung
사회과학대학 (미디어커뮤니케이션학부)
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