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소비자의 심리적 특성, 인터넷 쇼핑특성이 인터넷 쇼핑중독에 미치는 영향A Study on the Factors Influencing the Shopping Addiction on the Internet

Authors
서현석
Issue Date
2012
Publisher
한국소비자·광고심리학회
Keywords
쇼핑중독; 자아존중감; 자기통제성; 혁신성; 정보충실성; 고객응대서비스; 플로우; Shopping Addiction; Self Esteem; Self Control; Innovativeness; Information- Faithfulness; Customer Service; Flow
Citation
한국심리학회지: 소비자·광고, v.13, no.4, pp 541 - 563
Pages
23
Journal Title
한국심리학회지: 소비자·광고
Volume
13
Number
4
Start Page
541
End Page
563
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/25797
DOI
10.21074/kjlcap.2012.13.4.541
ISSN
1229-8778
Abstract
본 연구는 인터넷 쇼핑중독에 영향을 미치는 요인을 개인 심리적 특성, 인터넷 쇼핑몰 웹사이트 콘텐츠 특성, 인터넷 이용관련 특성 차원으로 분류하여 다중회귀분석을 통해 이들의 관계를 알아보고 MBTI 검사를 토대로 외향성/내향성 집단으로 구분한 T-Test 검증을 통해 관계를 규명하고자 했다. 실증분석 결과 첫째, 개인 심리적 특성 중에서 자아존중감, 자기통제성, 혁신성이 인터넷 쇼핑중독에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 인터넷 쇼핑몰 웹 사이트 콘텐츠 특성 중 정보충실성, 고객커뮤니케이션만이 인터넷 쇼핑중독에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 인터넷 이용관련 특성 중 인터넷 쇼핑 플로우만이 인터넷 쇼핑중독에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, MBTI 성격유형검사를 토대로 분류된 외향성집단과 내향성집단의 T-Test 분석결과, 인터넷 쇼핑중독에 외향성 집단이 더 높은 평균치를 보였으며, 외향성집단이 인터넷 쇼핑중독에 유의한 영향을 주는 속성들의 평균치에도 더 높은 경향이 나타났다. 연구결과 인터넷 쇼핑중독에는 개인 심리적 특성, 인터넷 웹 사이트 콘텐츠 특성, 인터넷 이용관련 특성이 부분적으로 영향을 주며, 이러한 요인들은 소비자의 외향성/내향성의 성격유형에 따라 차이가 나타나는 것을 알 수 있다. 한편 쇼핑몰 운영자들은 웹비지니스의 성공적 관심을 넘어 인터넷 쇼핑중독의 부작용을 인식하는 책임적인 자세가 필요하고 사회적 책임 관점에서 이를 예방하고 관리하는 역할이 필요할 것이다.
The purpose of this report is to examine the main cause of shopping addiction on the Internet, which we divided it into domains of psychological characteristics, contents characteristics of shopping site, and characteristics of internet usage. We assumed the causal relationship between these factors and addiction can have group differences between extraversion and introversion groups classified by MBTI. The survey was conducted with 314 valid participants ages between 20s and 30s, who had prior exposure to Internet shopping experiences in Seoul and metropolitan area. The univarite analysis, reliability analysis, factor analysis, multi-regression analysis, and independent sample t-test were conducted by using SPSS 18.0. Results indicate self esteem, self control, and innovativeness in psychological characteristics significantly influence Internet shopping addiction. In contents characteristics, the information faithfulness and customer service insignificantly influence Internet shopping addiction. The flow of Internet shopping is also important signifier highly important indicator for shopping addiction. The research will provide a solid guidelines in provision of on-line business strategy for marketers by deepening the understanding of what triggers consumers’s shopping addiction in on-line.
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Suh, Hyunsuk
경영경제대학 (경영학부(서울))
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