Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

드로잉 애니메이션의 ‘간격(interval)’에 대한 연구A Study on Interval of Animation -Focused on Drawing Animation-

Authors
문재철
Issue Date
2012
Publisher
영상예술학회
Keywords
Animation; Interval; Frame; Layer; Movement; 애니메이션; 간격; 프레임; 레이어; 운동; Animation; Interval; Frame; Layer; Movement
Citation
영상예술연구, no.21, pp 317 - 335
Pages
19
Journal Title
영상예술연구
Number
21
Start Page
317
End Page
335
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/25810
ISSN
1598-9119
Abstract
본 연구는 애니메이션의 미학적 특징을 결정하는 중요한 요소인 ‘간격(interval)’에 대해 조사하는 것을 목적으로 하고 있다. 여기서 간격의 개념은 소련의 영화감독 지가 베르토프(Dziga Vertov)가 언급한 것으로, 그는 영화에서 간격이 관습적인 인간의 시각을 새롭게 확장하여 사물(material)의 진실을 드러내는 수단이라고 생각했다. 애니메이션은 영화의 경우와 유사한 미학적 특징을 보여주지만, 두 가지 매우 독특한 간격을 지니고 있다는 점에서 영화와 구별된다. 하나는 프레임 사이의 간격으로 포즈(pose)와 포즈 사이의 ‘거리두기(spacing)’이고, 다른 하나는 숏의 공간을 구성하는 레이어들간의 틈(interstice)이다. 이와 같은 두 가지 특수한 간격으로 인해 애니메이션은 움직임(movement)과 공간에 대한 새로운 방식의 지각을 만들어 낸다. 간격을 적극적으로 사용하는 애니메이션에서 움직임은 더 이상 같은 간격으로 나누어진 시간으로 재현(representation)이 불가능하다. 조절된 프레임의 간격에 의존하는 애니메이션의 움직임은 유연해지고 혼란스러워질 수 있다. 공간 역시 연속되고 통합된(coherent) 것으로 지각되기보다는 층화(layered)되어 있어 르네상스의 원근법적 공간(perspective space)을 벗어날 수 있다. 관습적인 영화가 인간주의(humanism)적인 시각을 구현하면서 간격이 지닌 힘(power)를 봉쇄(contain)해왔음에 반해, 간격을 자기반영적(self-reflective)으로 드러내는 드로잉 애니메이션은 관객의 시각을 새롭게 확장할 가능성을 많이 갖고 있다.
This study aims to investigate the ‘interval’ which is an important factor in determining the aesthetic features of animation. This concept of the ‘interval’ has been mentioned (was introduced) by the Soviet film director, Dziga Vertov. He thought the interval in film is a means of revealing the truth of materials by extending the conventional human vision in a renovating way. Animation shows similar aesthetic features as film;however it is distinguished from film by two of its very unique kinds of interval. One is placing ‘spacing’ between two poses as an interval between frames and the other is an interstice between the layers that comprise the space of a scene. Due to these two specific kinds of interval, animation creates new ways of perception of movement and space. In animation, which actively uses intervals, movement is no longer possible to represent the time that is divided into equal intervals. The movement of the animation relying on adjusted intervals between frames can be flexible and confusing. Space also is perceived as layered rather than being continuous and integrated, so that is out of the legal space of the Renaissance perspective. In comparison with traditional films which give body to the vision in a humanistic viewpoint while it contains the strength of interval, traditional hand-drawn animation has a lot of possibilities to newly expanded perspectives of audience by exposing interval as reflective itself.
Files in This Item
Appears in
Collections
Graduate School of Advanced Imaging Sciences, Multimedia and Film > Department of Imaging Science and Arts > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Moon, Jae Cheol photo

Moon, Jae Cheol
첨단영상대학원 (영상학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE