Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

창의융합교육 관점에서 바라본 체육 교과서의 수학적 내용 분석An Analysis of Mathematical Content on Physical Education Textbooks in Elementary, Middle and High School Levels in terms of Creativity-Convergence Education

Authors
신지원유정애
Issue Date
May-2019
Publisher
한국교육과정평가원
Keywords
2015 Revised Physical Education Curriculum; Creativity-Convergence Education; Mathematical Content; 2015개정 체육과 교육과정; 창의융합교육; 수학적 내용 요소
Citation
교육과정평가연구, v.22, no.2, pp 137 - 153
Pages
17
Journal Title
교육과정평가연구
Volume
22
Number
2
Start Page
137
End Page
153
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/25934
DOI
10.22799/jce.2019.22.2.006
ISSN
1229-1544
Abstract
체육 교과는 신체활동을 기반으로 인문적 내용, 사회문화적 내용, 자연과학적 내용 등을 복합적으로 보유한 독특한 교과이다. 우리나라 체육 교과서에는 다양한 타 교과의 내용이 반영되어 있음에도 불구하고, 이에 관한 학술적 및 교육적 관심은 체육교육계에 거의 없었다. 이에 본 연구는 창의융합 교육관점에서 우리나라 초·중·고등학교 체육 교과서에 반영된 수학적 내용을 분석하는데 목적을 두었다. 이 목적을 달성하기 위하여 2018년 3월에 보급된 ‘2015개정 체육과 교육과정에 따른 초등학교 3-4학년군 체육 교과서 8종, 중학교 7-9학년군 체육 교과서 12종, 고등학교 일반 선택 과목 중 ‘체육’ 교과서 10종을 수집하였다. 문호준, 김용진(2007)의 교과서 분석 기준을 수정·보완하여 체육 교과서에 제시되어 있는 수학적 내용을 2015개정 수학과 교육과정의 학교급별 내용 체계에 의거하여 분석하였다. 그 결과, 첫째, 초·중·고등학교 체육 교과서에 반영된 수학적 내용의 비중은 출판사별 및 대영역별로 각기 다르게 나타났다. 출판사별 수학적 내용의 비중은 초등학교급에서 가장 큰 편차를 보였으며, 대영역별 수학적 내용의 비중은 주로 경쟁, 도전, 건강 영역에서 높게 나타나고 있는 것으로 파악되었다. 둘째, 초·중·고등학교 체육 교과서에 반영된 수학적 내용 요소는 일부 영역에 편중되어 있었으며, 학교급별 내용 위계가 체계적으로 수립되지 않은 것으로 나타났다. 즉, 체육 교과서에는 수와 연산, 측정, 규칙성에 편중되어 있었으며, 특히 수학 교과의 학교급별 내용 수준이 우리나라 초·중·고등학교 체육교과서의 학교별 내용 수준과 연계되지 않고 있는 것으로 확인되었다.
Physical Education is one of unique subject matters that totally include humanistic, societal-cultural, and natural science contents on the basis of physical activity. Although Korean physical education textbooks has included various contents of other subject matters, little academic and education attention is being given in physical education community. In a sense, the purpose of this paper is to analyze mathematical contents that have been implied to physical education textbooks in the elementary, middle and high school levels in terms of creativity-convergence education. For doing this, total 30 textbooks(8 textbooks in grades 3 to 4, 12 textbooks in grades 7 to 9, and 10 textbooks in grades 10-12)that are developed by 2015 revised national curriculum and distributed to all school levels in March, 2018 are collected for data analysis. Data using the analysis criteria modified the one of Moon & Kim (2007) are analyzed according to the content system in three school levels of 2015 revised mathematical national curriculum. As a result, the ratio of the mathematical contents in all P.E. textbooks is different, depending on publishing company and content system in the 2015 revised P.E. national curriculum. The biggest difference on the ratio of the mathematical contents is indicated in elementary P.E. textbooks. Moreover, it was found that most of the mathematical contents are included in three content domains(competition, challenge, and health). Secondly, the elements of the mathematical contents in all P.E. textbooks is lean to particular mathematical elements. In addition, there is lack of mathematical content sequence on the P.E. textbooks of three school levels. That is, three mathematical contents such as 'numbers and calculation‘, 'measurement', rules' are mostly included in all P.E. textbooks. Especially, it is indicated that the content sequence in the P.E. curriculum is not aligned to the Mathematics curriculum.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
College of Education > Department of Physical Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher You, Jeong Ae photo

You, Jeong Ae
사범대학 (체육교육과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE