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한-중 컨테이너항만 수출입물동량의 구조적 변화에 관한 연구A Study on the Structural Changes of Import & Export Containers between South Korea and China Ports

Authors
유염봉이충배
Issue Date
2019
Publisher
한국물류학회
Keywords
Port Concentration; Hurfindal-Hershman Index; Port Trade Volume; Container Transportation; Port Competition; Shift-Share Analysis; Location Coefficient; BCG Matrix; 항만집중도; 허핀달-허쉬만 지수; 항만물동량; 한중 컨테이너운송; 항만경쟁; 변이할당분석; 입지계수; BCG매트릭스
Citation
물류학회지, v.29, no.2, pp 1 - 12
Pages
12
Journal Title
물류학회지
Volume
29
Number
2
Start Page
1
End Page
12
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/25991
DOI
10.17825/klr.2019.29.2.1
ISSN
1598-0111
Abstract
지난 수십 년간 한중 경제관계의 진전과 더불어 양국간 컨테이너 물동량은 지속적으로 증가하여 왔으며, 양국의 각 항만의 물 동량은 교역관계 및 지리적 요인으로 인해 커다란 변동성을 보여왔다. 이러한 항만간 물동량의 변동성은 항만물류업체에게는 비 즈니스 관점에서 그리고 항만정책당국자들에게는 항만 정책 등에서 의사결정에 중요한 요소이다. 컨테이너물동량의 증감은 항만 의 경쟁력을 의미하며, 항만 경쟁력은 물동량의 이동과 유치에 중요한 요인이 된다. 따라서 항만물동량의 구조적 변동성 분석은 항만물류연구에서 중요한 과제중 하나이다. 본 연구는 한중간 항만 물동량의 구조적 변동성에 대한 추이를 분석하여 항만운 및 정책에 시사점을 제시하는 데 목적이 있 다. 이를 위해 우리나라의 대표적인 컨테이너 항만과 중국 항만들간 물동량의 변동성과 추이를 HHI지수, 변이할당효과, 입지계수 를 분석하고 이를 BCG매트릭스에 포지셔닝하고 이를 토대로 컨테이너 화물유치 전략을 제시하다. 분석 결과 우리나라의 대중국 컨테이너 화물의 집중도는 점차 하락하다. 우리나라의 대표적인 컨테이너 항만인 부산항과 광 양항으로의 컨테이너 화물공급원으로서의 중국 항만들은 대부분 대형 항만들에서 상대적 비중(LQ계수)이 높고 정(+)의 변동성(변 이할당량)을 나타내고 있다. 그러나 인천항의 경우는 규모뿐만 아니라 지리적 근접성이 항만의 물동량 비중과 증가율에 향을 미 치는 것으로 분석되었다.
With the progress of Korea-China economic relations, the container trade volume between the two countries has been steadily increasing during last several decades. The trends of container cargo volume between international ports are an important factor for port and logistics companies as well as port authorities. Development of container cargo volume is closely related to the competitiveness of port, on the other hands port competitiveness is one of the most significant determinants for movement of cargo volume. Therefore, structural volatility analysis of port throughput flow between country’s ports is an important issue in port logistics research. This study aims to present the implications for port operation and policy by analyzing the trends of structural volatility of container trade volume between Korea and China during 2003∼2017. For this purpose, it is analyzed the volatility and trends of the container trade volume between ports of the two countries. Several analysis methods such as HHI index, shift-share analysis and location quotient are employed for the BCG matrix analysis, which present the port strategies for attracting container cargoes for Korean container ports. According to the results of the research, the concentration of container cargo from Chinese ports to Korean ports has gradually decreased. Most of Chinese ports as supplying sources of container cargo for Busan, Incheon and Gwangyang port have a high relative proportion (LQ coefficient) in large ports and a high growth rate (shift-share effects). On the other hand, the port of Incheon has a high proportion of the container cargo and growth rate in Chinese ports with geographical proximity in addition to scale of port.
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College of Business & Economics > Department of International Logistics > 1. Journal Articles

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Lee, Choong Bae
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