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온·오프라인 유통기업의 비즈니스 모델 변화에 대한 연구A Study the Change of Business Model of On·Off-line Distribution Enterprise

Authors
정기훈김현중하영목
Issue Date
Apr-2019
Publisher
국제e-비즈니스학회
Keywords
Business Model; BMC; On-Line & Off-Line; Distribution Enterprise; User-Centric Platform; 비즈니스 모델; 비즈니스 모델 캔버스; 온·오프라인; 유통기업; 사용자 중심 플랫폼
Citation
e-비즈니스연구, v.20, no.2, pp 19 - 42
Pages
24
Journal Title
e-비즈니스연구
Volume
20
Number
2
Start Page
19
End Page
42
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/26004
DOI
10.20462/TeBS.2019.4.20.2.19
ISSN
1229-9936
2466-1716
Abstract
본 연구는 비즈니스 모델 관점에서 온·오프라인 유통기업이 어떻게 지속적으로 성장, 발전, 진화 하는지를대표 기업 사례를 통하여 체계적으로 분석하였다. 해외 온·오프라인 대표기업으로는 아마존과 월마트를, 국내 온·오프라인 대표기업으로 롯데쇼핑과 쿠팡을 Osterwalder and Pigneur(2010)가 소개한 ‘비즈니스 모델캔버스(business model canvas, BMC)'의 9개의 구성요소(9 building blocks)로 분석 하였다. 사례연구는 내용의신뢰성과 타당성을 확보하기 위하여 문헌수집, 직접관찰 및 인터뷰 등을 진행하였다. BMC의 9개 구성요소툴을 이용하여 도출된 온·오프라인 유통기업 비즈니스 모델 변화에 대한 본 연구의 결론은 ‘유통기업은온·오프라인의 경계 없이, 빅데이터를 활용한 사용자 중심의 플랫폼 비즈니스 모델로 진화하고 있다.’ 라고한 문장으로 표현 할 수 있다. 근 미래에 오프라인 경험 최적화와 옴니커머스에 맞춰 더욱 새로운 비즈니스모델이 탄생할 것으로 기대 된다.
This study systematically analyzed how the on - line and off - line retailers continuously grow, develop and evolve from the viewpoint of business model through representative companies. In the case of overseas on-line and off-line representatives, Amazon and Wal-Mart were selected as domestic and off-line companies, and Lotte Shopping and Coupang were selected as business model canvas (BMC) by Osterwalder and Pigneur (2010) Elements (9 building blocks) were analyzed. The case study was conducted to collect literature, direct observation and interviews to ensure the reliability and validity of the contents. The conclusion of this study on the change of business model of on-line and off-line retail company derived by using 9 component tools of BMC can be expressed as ‘Distributors are evolving into a user-centric platform business model that utilizes Big Data without the boundaries of on-line and off-line'. In the near future, it is expected that a new business model will be created in accordance with the offline experience optimization and Omni Commerce.
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College of Business & Economics > Department of International Logistics > 1. Journal Articles

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