Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

사회적 지지, 긍정적 학업정서, 행복감 및 학교 참여 간의 관계: 한국과 중국 고등학생 비교The Relationships among Social Support, Positive Academic Emotion, Happiness, and School Engagement : Comparison between Korean and Chinese High School Students

Authors
Wu Chuni안도희
Issue Date
Aug-2018
Publisher
인하대학교 교육연구소
Keywords
Korea; China; High school students; Social support; Positive academic emotions; Happiness; School engagement; 한국; 중국; 고등학생; 사회적 지지; 긍정적 학업정서; 행복감; 학교 참여
Citation
교육문화연구, v.24, no.4, pp 493 - 516
Pages
24
Journal Title
교육문화연구
Volume
24
Number
4
Start Page
493
End Page
516
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/2601
DOI
10.24159/joec.2018.24.4.493
ISSN
1598-9283
Abstract
본 연구에서는 한국과 중국 고등학생들을 대상으로 이들이 지닌 사회적 지지, 긍정적 학업정서, 행복감 및 학교참여에 어떠한 차이가 있는지를 살펴보고, 사회적 지지, 긍정적 학업정서, 행복감 및 학교 참여 간의 상관관계와학교 참여에 대한 직・간접적인 영향을 살펴보았다. 본 연구의 분석대상은 한국 고등학생 428명, 중국 고등학생 427명, 총 855명이었다. 본 연구 결과, 첫째, 한국 고등학생들이 지각한 사회적 지지의 하위 요인인 교사 지지는 중국 고등학생들에비해 더 높은 것으로 나타났다. 반면, 중국 고등학생들이 지각한 사회적 지지의 하위 요인인 교사 지지, 긍정적 학업정서및 학교 참여의 하위 요인인 정서적 참여는 한국 고등학생들에 비해 더 높은 것으로 나타났다. 둘째, 한국과 중국고등학생들이 지닌 사회적 지지, 긍정적 학업정서, 행복감 및 학교 참여 변인들 간의 정적 상관이 있는 것으로 나타났다. 셋째, 다집단 분석을 통해, 사회적 지지가 긍정적 학업정서와 행복감에 미치는 영향력은 한국 학생들에 비해 중국학생들이 더 높게 나타났다. 넷째, 한국과 중국 고등학생들이 지각한 사회적 지지는 학교 참여에 직접적으로 긍정적인영향을 미치며, 긍정적 학업정서와 행복감을 거쳐 학교 참여에 간접적으로 긍정적인 영향을 끼치는 것으로 나타났다. 본 연구결과가 한・중 고등학생들의 학교 참여 증진 방안을 모색하는데 도움이 되는 교육적 시사점과 교육연구의기초 자료를 제공해 줄 수 있을 것으로 기대된다.
This study was to examine the differences of Korean and Chinese high school students on social support, positive academic emotions, happiness, and school engagement, and to explore multi-group differences of these relations between Korean and Chinese students. The participants were 428 Korean and 427 Chinese high school students. Results were as followed. Firstly, there were significant differences in social support, positive academic emotions, happiness and school engagement between Korean and Chinese students. Chinese students' perceived positive academic emotions and school engagement were higher than those of Korean students. Secondly, for Korean and Chinese students, correlation analyses showed significant positive relations among social support, positive academic emotions, happiness and school engagement. Finally, structural equation model for Korean and Chinese students' perceived social support had a direct positive influence on school engagement. Furthermore, positive academic emotions and happiness played a multiple mediating role in the relation of students' perceived social support and school engagement. Implications and future directions for research were discussed.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Ahn, Doe Hee photo

Ahn, Doe Hee
사범대학 (교육학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE