웹툰에서 가상현실 만화로 매체 전환된 콘텐츠에서의 서사적 공간 확장 유형
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | 이유나 | - |
dc.contributor.author | 하주영 | - |
dc.contributor.author | 박진완 | - |
dc.date.available | 2019-07-02T12:44:35Z | - |
dc.date.issued | 2019-05 | - |
dc.identifier.issn | 1598-2009 | - |
dc.identifier.uri | https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/26473 | - |
dc.description.abstract | 가상현실 만화는 정지된 이미지를 기반으로 제작되며 사용자가 360도로 공간이 확장된 콘텐츠를 충분히 향유할 수 있는 시간적 여유가 있어, 다른 가상현실 콘텐츠나 웹툰, 만화와는 구분되는 독특한 매체이다. 본 연구에서는 이러한 가상현실 만화 매체만의 특성을 고찰하고자, 웹툰에서 가상현실 만화로 매체 전환한 4편의 콘텐츠를 대상으로 서사적인 관점에서 공간 요소를 활용하는 양상을 원작 웹툰과 비교 분석하였다. 그 결과 가상현실 만화 콘텐츠에서 나타나는 서사적 공간 확장의 특성은 ‘공간 확장의 범위’ 및 ‘공간 확장을 통한 표현 대상’이라는 두 가지의 큰 축에 따라 각 세부 유형을 분류할 수 있었다. | - |
dc.description.abstract | Virtual reality cartoon is a unique medium that distinguishes itself from other virtual reality medium, webtoon or cartoon, as it is built on a stationary image and has enough time for users to explore content that has expanded space to 360 degrees. In this study, to analyze the characteristics of this virtual reality cartoon content from a narrative point of view, we analyzed the use of space elements on four contents that were converted from webtoon to virtual reality cartoon. As a result, the characteristics of narrative space expansion in virtual reality cartoon content could be classified according to two axes: 'the scope of space expansion' and 'object of expression through space expansion'. | - |
dc.format.extent | 10 | - |
dc.language | 한국어 | - |
dc.language.iso | KOR | - |
dc.publisher | 한국디지털콘텐츠학회 | - |
dc.title | 웹툰에서 가상현실 만화로 매체 전환된 콘텐츠에서의 서사적 공간 확장 유형 | - |
dc.title.alternative | Type of narrative space expansion in content converted from webtoon to virtual reality cartoon | - |
dc.type | Article | - |
dc.identifier.doi | 10.9728/dcs.2019.20.5.907 | - |
dc.identifier.bibliographicCitation | 디지털콘텐츠학회논문지, v.20, no.5, pp 907 - 916 | - |
dc.identifier.kciid | ART002470798 | - |
dc.description.isOpenAccess | Y | - |
dc.citation.endPage | 916 | - |
dc.citation.number | 5 | - |
dc.citation.startPage | 907 | - |
dc.citation.title | 디지털콘텐츠학회논문지 | - |
dc.citation.volume | 20 | - |
dc.publisher.location | 대한민국 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 가상현실 만화 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 웹툰 | - |
dc.subject.keywordAuthor | VR 콘텐츠 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 가상현실 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 서사적 공간 | - |
dc.subject.keywordAuthor | Virtual Reality Cartoon | - |
dc.subject.keywordAuthor | Webtoon | - |
dc.subject.keywordAuthor | VR Contents | - |
dc.subject.keywordAuthor | Virtual Reality | - |
dc.subject.keywordAuthor | Narrative Space | - |
dc.description.journalRegisteredClass | kci | - |
Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
84, Heukseok-ro, Dongjak-gu, Seoul, Republic of Korea (06974)02-820-6194
COPYRIGHT 2019 Chung-Ang University All Rights Reserved.
Certain data included herein are derived from the © Web of Science of Clarivate Analytics. All rights reserved.
You may not copy or re-distribute this material in whole or in part without the prior written consent of Clarivate Analytics.