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융합적 관점에서의 접근한 뮤지엄 인스타그램 해시태그 분석에 대한 연구 : 루브르박물관과 퐁피두센터를 중심으로A Study on Museum Instagram Hashtag Analysis from the Convergent Perspective : Case Studies of Musée du Louvre and Centre Pompidou

Authors
이언주최강타이보아
Issue Date
2019
Publisher
한국전시산업융합연구원
Keywords
Instagram related to museums(뮤지엄 관련 인스타그램); Hashtag analysis(해시태그 분석); Informative type (정보제공형); Place making(장소 만들기); Convergence research(융합 연구)
Citation
한국과학예술융합학회, v.37, no.1, pp 211 - 222
Pages
12
Journal Title
한국과학예술융합학회
Volume
37
Number
1
Start Page
211
End Page
222
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/26490
DOI
10.17548/ksaf.2019.01.30.211
ISSN
2005-1409
Abstract
본 연구는 소셜 미디어의 박물관에 대한 영향력의 중요성으로부터 시작되었다. 본 연구의 목적은 뮤지엄 관련 인스타그램 해시태그가 전시관람경험을 추론할 수 있는 준거의 틀 및 마케팅 도구로써 해시태그의 가치 및 효용성을 고찰하는데 있다. 빅 데이터 분석 방법론과 박물관 경영을 결합한 융합 연구의 특성을 지닌 본 연구는 문헌 연구와 빅 데이터 분석 방법론을 병행했다. 또한 연구 범위에는 루브르박물관과 퐁피두센터의 사용자가 생성한 인스타그램의 해시태그에 대한 분석이 포함되었다. 연구 결과 및 내용은 다음과 같다: 첫째, 두 기관 모두 정보제공형의 특성을 지닌 해시태그의 비율이 높게 제시되었다. 둘째, 루브르박물관의 경우, 지역 정보와 전시 장소에 대한 해시태그의 비율이 상대적으로 매우 높게 제시된 반면, 퐁피두센터의 경우에는 예술 일반 및 장르에 대한 해시태그 비율이 높았다. 셋째, 정보제공형 해시태그의 비율이 높게 제시된 것은 관람객이 자기표현의 수단으로서 물리적인 전시 장소에 대한 경험과 기억을 큐레이션하며 관계를 형성하고 있다는 것을 의미한다. 본 연구를 통해 뮤지엄 인스타그램의 시각 이미지의 공유 및 확산, 큐레이션, 사용자 간 상호작용 등에 대한 잠재력은 확인되었으며, 향후 이러한 연구를 바탕으로 뮤지엄 소셜 미디어에 대한 융합적 연구가 활성화되기를 기대한다.
This study reflects the current trend of the influence of social media on museum. The aim of this study is to shed light on the value and usefulness of hashtags of museum instagrams as potential marketing tools and a reference frameworks for inferring visitors experiences. As a convergence research, this study performs literature research and big data analysis, and the hashtag analyses of Instagrams generated by the users of the Louvre and Pompidou Center are included in the scope of research. The results of the study and implications are as follows: First, the ratio of hashtags with informative types is relatively high in both museums. Second, the ratio of local information and exhibition places in hashtag was quite high in the case of the Louvre. On the other hand, that of general art and genre of art is high for the Pompidou Center. Third, the high proportion of informative hashtags for places and regions means that the visitors curate and form a relationship with the experience and memory of a physical exhibition place as a means of self-expression. Through this study, the potential for sharing and spreading visual images of museum instagram, curation and user interaction is verified, and we expect that the convergence approach to museum social media will be activated based on this study.
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예술공학대학 (예술공학부)
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