비전공자를 위한 교육용 프로그래밍 언어의 비교 연구: 프로그래밍 언어 설계 원칙의 관점으로A Comparative Study of Educational Programming Languages for Non-majors Students: from the Viewpoint of Programming Language Design Principles
- Authors
- 김영민; 이민정
- Issue Date
- 2019
- Publisher
- 한국컴퓨터교육학회
- Keywords
- Programming Language; Non-majors; Programming Education; Design Principles; 프로그래밍 언어; 비전공자; 프로그래밍 기초교육; 설계 원칙
- Citation
- 컴퓨터교육학회 논문지, v.22, no.1, pp 47 - 61
- Pages
- 15
- Journal Title
- 컴퓨터교육학회 논문지
- Volume
- 22
- Number
- 1
- Start Page
- 47
- End Page
- 61
- URI
- https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/26494
- DOI
- 10.32431/kace.2019.22.1.005
- ISSN
- 1598-5016
- Abstract
- SW 중심사회가 도래하면서 사회 모든 분야에서 SW 기반의 문제해결 역량이 강조되고 있다. 대학에서도 비전공자를 위한 SW 기초교육을 의무화하고 프로그래밍 교육을 진행하는 추세이다. 본 연구는 프로그래밍 언어의 설계 원칙 중 간결성과 일반성을 수용하는 문법요소를 도출하고 이를 기반으로 비주얼 프로그래밍 언어(스크래치, 앱인벤터)와 다이어그래밍 언어(랩터, 플로우고리즘)를 비교 분석하였다. 그 결과 간결성과 일반성에 있어 랩터의 표현력과 효율성이 스크래치보다 우세한 것으로 분석되었으며 학습자의 결과물을 통해 이를 확인하였다. 본 연구를 통해 프로그래밍 언어의 특징에 기반한 프로그래밍 기초교육의 설계와 구현에 기여할 것으로 기대한다.
As the SW-centered society has emerged, SW-based problem-solving capabilities is emphasized in all areas of society. It is a trend that universities are obliged to do SW basic education for non-majors students and they are carrying out programming education. This study derives grammatical elements based on conciseness, generality, and efficiency among the design principles of programming language and based on it, compares and analyzes visual programming language and diagramming language. As a result, the efficiency of Raptor is more powerful than Scratch in the simplicity and generality, and the same tendency can be confirmed in the result of the learner 's obtained in programming lesson. We hope that this study will contribute to the design and implementation of programming education based on features of programming language.
- Files in This Item
- There are no files associated with this item.
- Appears in
Collections - Da Vinci College of General Education > 1. Journal Articles
![qrcode](https://api.qrserver.com/v1/create-qr-code/?size=55x55&data=https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/26494)
Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.