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국내·외 남성 SPA 브랜드의 VMD 전개 특성에 관한 연구 - 브랜드 커뮤니케이션 전략을 중심으로 -Study on the Domestic & Overseas Men’s SPA Brands VMD Implementation Characteristics -Focus on Brand Communication Strategy Perspectiv -

Authors
김미현
Issue Date
2019
Publisher
(사)한국커뮤니케이션디자인협회 커뮤니케이션디자인학회
Keywords
브랜드 커뮤니케이션; 남성 SPA 브랜드; 감각마케팅; 감성마케팅; 문화마케팅; brand communication strategy; men’s SPA brands; VMD; sensory marketing; emotional marketing; cultural marketing
Citation
커뮤니케이션디자인학연구, v.66, pp 173 - 188
Pages
16
Journal Title
커뮤니케이션디자인학연구
Volume
66
Start Page
173
End Page
188
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/26496
DOI
10.25111/jcd.2019.66.13
ISSN
1976-1562
Abstract
국내·외 남성 SPA 브랜드의 VMD의 비교 분석을 통해 매장에서 상품을 고객에게 효과적으로 소개하고 기업의 브랜드 이미지를 직접적으로 나타내는 브랜드 커뮤니케이션 전략으로써 VMD의 방안을 모색한다. 본 연구는 첫째, 브랜드 커뮤니케이션 전략, VMD의 유형, SPA 브랜드와 관련된 전문서적과 선행연구 고찰을 통해 이론적 이해와 그 특성을 파악 한다. 둘째, 브랜드 커뮤니케이션 전략 유형을 적용한 VMD 전개 특성을 살펴보기 위한 연구 방법론을 모색한다. 셋째, 국내·외 남성 SPA 브랜드의 VMD 유형을 통해서 브랜드 커뮤니케이션 전략 특성을 도출한다. 본 연구의 결론과 기대효과는 첫째, 감각 마케팅은 오감을 자극하여 고객과의 관계를 강화시켜 고객에게 브랜드에 대한 호감을 가지게 만드는 전략으로 VMD 전개에 활용되어 브랜드를 각인시키고 고객과 소통하는 직접적인 채널을 제공하여 브랜드의 유지와 관리를 강화할 수 있다. 둘째, 감성 마케팅은 고객의 경험을 바탕으로 상호 작용을 증대시켜 브랜드와의 친밀감을 제공하는 마케팅으로 VMD를 통해 다른 브랜드와 차별화하여 브랜드 아이덴티티를 강화시키는 역할을 한다. 셋째, 문화 마케팅 관점에서 VMD의 전개 특성은 문화 행사의 주최나 후원의 테마를 명확히 보여주고 고객에게 공감을 얻는 VMD 연출은 고객을 회유하여 판매와 참여를 높여 브랜드의 이미지를 개선한다.
The VMD through comparative analysis of the domestic and foreign brands of men’s SPA introduce the product in the store effectively to customers seeking ways of VMD as a brand communication strategy that represents the brand image of the company directly. The purpose of this study is to first seek theoretical understanding and examine characteristics by reviewing related previous studies and publications on brand communication strategy, VMD type and SPA brand. Second, this study will search for a method to review the VMD implementation characteristics applying brand communication strategy types. Third, it will deduce brand communication strategies through VMD types of domestic & overseas men’s SPA brands. This result and the expected effect of the Study First, sense of marketing is to stimulate the five senses strengthen relationships with customers are leveraging the VMD deployment strategy making have a crush on the brand to the customer direct stamping and communicate with customers brand It can provide a channel to strengthen the management and maintenance of the brand. Second, emotional marketing will serve to strengthen the brand identity of the customer by increasing the interaction of experience and other distinctive brand VMD provides the intimacy of a marketing and brand. Third, the deployment characteristics of VMD in cultural marketing perspective, it shows clearly the theme of the cultural events organized or sponsored by the VMD directing customers to get the sympathy to placate customers increase sales and improve the image of the brand involved.
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College of Arts > Department of Clothing & Textiles > 1. Journal Articles

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