Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

유아의 과학유능감과 인지능력, 정서실행기능, 지각운동능력, 수학능력 간의 관계 분석An Analysis of the Relationships among Children's Science Competence, Cognitive Ability, Hot Executive Function, Perceptual Motor Ability, and Math Ability

Authors
지성애연규승
Issue Date
2019
Publisher
한국영유아교원교육학회
Keywords
science competence; cognitive ability; hot executive function; perceptual motor ability; math ability; 과학유능감; 인지능력; 정서실행기능; 지각운동능력; 수학능력
Citation
유아교육학논집, v.23, no.1, pp 209 - 231
Pages
23
Journal Title
유아교육학논집
Volume
23
Number
1
Start Page
209
End Page
231
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/26542
DOI
10.32349/ECERR.2019.2.23.1.209
ISSN
1229-5809
Abstract
본 연구는 유아의 과학유능감과 인지능력, 정서실행기능, 지각운동능력, 수학능력 간의 관계를 분석하는데 목적이 있다. 연구대상은 유치원에 재원 중인 총 220명의 유아였으며, 평균 월령은 69.57개월이었다. ‘유아과학유능감 검사도구’, ‘K-ABCⅡ’, '정서실행기능 검사도구', ‘지각운동능력 검사도구’, ‘수학능력 검사도구’를 사용하여 연구자료를 수집하였고, 수집된 자료는 Pearson 상관분석과 단계적 중다회귀분석을 통해 검증하였다. 연구결과, 유아의 과학유능감과 인지능력, 정서실행기능, 지각운동능력, 수학능력 간에는 유의미한 정적상관이 있는 것으로 나타났다. 유아의 인지능력은 과학유능감을 가장 강력한 영향을 미치는 예측변인으로 나타났으며, 다음으로 수학능력이 유아의 과학유능감에 영향을 미치는 추가적 예측변인으로 밝혀졌다. 하위요인을 분석한 결과, 유아의 인지능력의 하위요인인 순차처리가 과학유능감을 가장 강력하게 설명하는 예측변인으로 나타났으며, 다음으로 수학능력의 측정이 과학유능감을 설명하는 추가적 예측변인으로 밝혀졌다. 이어서 지각운동능력의 하위요인인 시간지각과 공간지각이 과학유능감을 설명하는 예측변인으로 밝혀졌다.
The purpose of this study was to analyze the relationships among children's science competence, cognitive ability, hot executive function, perceptual motor ability, and math ability of young children. The subjects of this study were 220 whose mean age was 69.57 months. The research data were collected by 'children's science competence scale', 'KABC-Ⅱ', 'hot-executive function scale', 'Children's Perceptual motor ability test', and 'Picture test of mathematical ability for preschoolers'. Pearson correlation and Step-Wise Multi Regression were used to analyze the data. The results showed a positive correlation among children's science competence, cognitive ability, hot executive function, perceptual motor ability, and math ability. Also, the results of this study indicate that cognitive ability is a positive variable that predicts science competence. Secondly, math ability is a positive variable that predicts the science competence of children. Moreover, the results of this study indicate that 'sequential ability', which is a subordinate factor of cognitive ability, is the most significant predictor of science competence of children. In additionally, 'measuring ability', which is a subordinate factor of math ability, the 'time perception', and 'directional perception' which are subordinate factors of perceptual motor skill were found to be an additional predictive factor.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of Early Childhood Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE