Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

유아교사와 초등학교 1학년 교사의 교수과정에서 나타난 질문 및 피드백 유형 비교Comparison of Questions and Feedback Types of Early Childhood Teachers and First Grade Elementary School Teachers

Authors
김민진유소라
Issue Date
Feb-2019
Publisher
이화여자대학교 교과교육연구소
Keywords
Teacher’s questions; Teacher’s feedback; Continuity between kindergarten and elementary school; 교사의 질문; 교사의 피드백; 유·초 연계
Citation
교과교육학연구, v.23, no.1, pp 59 - 68
Pages
10
Journal Title
교과교육학연구
Volume
23
Number
1
Start Page
59
End Page
68
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/26544
DOI
10.24231/rici.2019.23.1.59
ISSN
1975-3217
Abstract
본 연구는 유아교사와 초등학교 1학년 교사가 수업에서 사용하는 질문 및 피드백을 분석하여 유·초 연계에 있어서 인적환경의 연계를 도모하고자 하였다. 유치원 만 5세 교사 3명과 초등학교 1학년 교사 3명의 수업을 녹화·녹음하여 전사하였으며, 그중에서 유아교사 15회, 초등교사 15회의 수업에서 교사의 질문과 피드백을 추출하였다. 추출된 자료는 각 분석기준에 따라 질문빈도, 형태별 질문유형, 인지과정별 질문유형, 피드백 유형별로 분석하였다. 연구결과, 유아교사와 초등학교 1학년 교사의 수업에서 교사의 질문이 차지하는 비중이 매우 높은 것으로 나타났으며, 두 집단 모두 개방형 질문보다 폐쇄형 질문을 더 많이 사용하는 것으로 나타났다. 또한 두 집단 모두 인지적으로 높은 수준의 질문 보다 낮은 수준의 질문을 더 많이 사용하는 것으로 나타났다. 교사의 피드백은 설명과 반복의 반응이 가장 높았으며, 인정과 칭찬의 반응이 가장 낮았다. 이에 교사의 질문과 피드백 사용이 개선되어야 할 것을 제안한다. 본 연구를 통해 유아의 사고를 촉진시키는데 보다 효과적인 교사의 질문과 피드백을 지원하기 위한 교사교육이 개발 및 진행되고, 유•초 교육현장에서 양질의 인적환경이 연계되기를 기대한다.
This study aims to make comparison of questions and feedback types used in classes by early childhood teachers and first grade elementary school teachers to promote continuity of desirable human environments between early childhood and elementary education. To this end, the classes of three kindergarten teachers teaching five-year-old children and three elementary school teachers teaching first graders were video/audio-recorded and transcribed. Then, the teachers' questions and feedback were extracted from a total of 30 class sessions, consisting of equal number of class sessions led by early childhood teachers and elementary school teachers. The extracted data were analyzed, according to analysis criteria, to define frequency of questions, types of question by forms, types of question by cognitive process, and types of feedback. The findings showed that questions were used heavily in both classes led by early childhood teachers and the first grade teachers and that both groups used more closed questions than open questions. It was also found that both teacher groups used more of lower cognitive level questions than higher level questions for young children's divergent thinking. In terms of feedback type, explanation and repetition were most frequently used while recognition and praise were least used. This suggest that improvements needs to be made in the ways teachers use questions and feedback. It is expected that the findings and implications of this study will be applied to the development and implementation of teacher trainings designed to effectively support teachers' use of questions and feedback for the promotion of children's thinking ability and contribute to promoting high quality human environment continuity between early childhood and elementary educational settings.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of Early Childhood Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Kim, Min Jin photo

Kim, Min Jin
사범대학 (유아교육과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE