대학부설 과학영재교육 프로그램 참여 경험이 과학영재의 과학문제발견력과 정의적 인지적 특성에 미치는 중 장기적 효과Effects of University-Based Science Gifted Education Program on the Science Problem-Finding Ability and Cognitive-Affective Factors of Science Gifted Students
- Authors
- 안도희; 한기순; 김명숙
- Issue Date
- Aug-2009
- Publisher
- 한국영재학회
- Keywords
- Scientifically gifted students; Scientific problem finding ability; Science anxiety; Science related attitude; Self-efficacy; Intrinsic motivation; Test anxiety; Cognitive strategies; Self-regulation; 과학영재; 과학문제발견력; 과학 불안도; 과학태도; 자기효능감; 내적 동기; 시험불안; 인지전략; 자기조절
- Citation
- 영재교육연구, v.19, no.2, pp 279 - 302
- Pages
- 24
- Journal Title
- 영재교육연구
- Volume
- 19
- Number
- 2
- Start Page
- 279
- End Page
- 302
- URI
- https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/26817
- ISSN
- 1598-8333
- Abstract
- 본 연구에서는 대학부설 과학영재교육원 프로그램 참여 경험이 과학영재들의 정의적 ․ 인지적 특성과 과학문제발견력에 영향을 미치는가의 여부를 탐색해보고자 하였다. 이를 위해 대학부설 과학영재교육원에서 영재교육을 받은 경험이 있는 과학영재 고등학생(경험 집단) 69명과 대학부설 과학영재교육원에서의 교육 경험이 전혀 없는 과학고등학교 학생(비경험 집단) 91명을 선정하였다. 본 연구에서 사용된 과학 관련 검사도구는 과학문제발견력, 과학 불안도 및 과학태도이며, 학업관련 정의적 특성 검사도구는 자기효능감, 내적 동기 및 시험불안이며, 인지적 특성 검사도구는 인지전략 및 자기조절이다. 과학영재들의 과거와 현재의 과학 관련 특성과 정의적 ․ 인지적 특성의 집단별 차이를 검증한 결과, 자기조절 요인에서만 비경험 집단이 경험 집단에 비해 유의미하게 높게 나타났다. 또한 영재교육 프로그램 참여 경험 유무에 따른 과거와 현재의 이들 특성의 차이를 분석한 결과, 두 집단 모두 과학 불안도, 자기효능감 요인이 과거에 비해 유의미하게 감소되었으며, 시험불안 요인은 과거에 비해 유의미하게 증가되었다. 또한 비경험 집단의 경우, 내적 동기, 인지전략 및 자기조절 요인이 과거에 비해 유의미하게 증가되었다. 과학문제발견력은 두 집단간 통계적으로 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다. 두 집단의 과학문제발견력에 영향을 미치는 변인을 탐색한 결과, 경험 집단의 경우, 과학 불안도의 ‘특성’ 요인만이 과학문제발견력에 부정적으로 영향을 끼치는 것으로 나타났다. 반면에, 비경험 집단의 경우, 과학 불안도의 ‘특성’ 요인과 과학태도의 ‘의미’ 요인이 과학문제발견력에 부정적으로 영향을 끼치는 것으로 나타났다.
This paper was to examine the effects of university-based science gifted education program on scientifically gifted students' science problem finding ability and cognitive-affective factors. For this study, 69 scientifically gifted students with previous gifted education experiences at the university-based science gifted education centers and 91 scientifically gifted students without any previous gifted education experiences were compared. Both groups of students were currently enrolled at a specialized science high school. To compare both groups, scientific problem finding ability, science anxiety, science related attitude, self-efficacy, intrinsic motivation, test anxiety, cognitive strategies, and self-regulation were measured. The results indicate that there was no significant difference on scientific problem finding ability between these two groups. The comparison between the past and now in the aspects of variables observed in the study showed that both groups of students were decreased in the science anxiety and self-efficacy. But the test anxiety was significantly increased compared to the past in both groups. Implications of the study were discussed in depth.
- Files in This Item
-
Go to Link
- Appears in
Collections - College of Education > ETC > 1. Journal Articles
Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.