Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

학문적 미성취 중학생들의 학업관련 특성: 학업성적, 학업관련 태도, 지적능력에 대한 신념, 학습전략을 중심으로Characteristics of Academic Underachievers: Junior High School Students' Academic Performance, School Attitude, Beliefs on Intelligence, and Learning Strategies

Authors
안도희김옥분
Issue Date
Sep-2007
Publisher
한국교육심리학회
Keywords
학문적 미성취; 학업관련 태도; 지적능력에 대한 신념; 학습전략; 학업성적; academic underachievers; school attitude; beliefs on one's intelligence; learning strategies; academic performance
Citation
교육심리연구, v.21, no.3, pp 723 - 745
Pages
23
Journal Title
교육심리연구
Volume
21
Number
3
Start Page
723
End Page
745
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/26862
ISSN
1225-4290
Abstract
본 연구에서는 중학생들의 잠재적 학업능력과 현재 학업능력간의 차이를 토대로 선정된 세 집단(고성취, 저성취, 미성취)간 학업성적, 학업관련 태도, 지적능력에 대한 신념 및 학습전략이 차이를 보이는지, 그리고 이들 특성들 중 어떠한 특성이 세 집단을 유의미하게 예측해 주는지를 탐색하고자 하였다. 본 연구의 표집대상은 수도권에 소재한 4개 중학교 재학생 495명이었으며, 이들 중 응답이 불성실한 학생 23명을 제외한 472명을 최종분석대상으로 하였다. 본 연구결과, 세 집단에 따른 학업성적, 학교 및 교사에 대한 태도 요인을 제외한 학업관련 태도의 나머지 하위요인들, 지적능력에 대한 신념 및 학습전략의 모든 하위요인들에 있어 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 또한 학업성적, 학업관련 태도, 지적능력에 대한 신념 및 학습전략의 모든 하위요인들을 예측변인으로 선정하여 세 집단을 얼마나 예측해 주는지를 살펴보았다. 그 결과, 이들 예측 변인들을 사용한 모델이 세 집단을 정확하게 예측할 확률이 80.9%인 것으로 나타났다. 본 연구결과를 토대로 볼 때, 학생들의 성취동기를 증진시키고, 자신의 지적능력은 노력여하에 따라 변화 가능한 것이라고 하는 믿음을 지닐 수 있도록 도와주고, 공부할 때 초인지 및 자기조절 전략을 활용하도록 가르치는 것이 학생들의 미성취를 성취로 전환시키는데 상당한 도움이 될 것으로 판단된다. 따라서 본 연구결과는 미성취 전환 프로그램 개발의 기초자료로 활용될 수 있을 것으로 기대된다.
This study was to explore the characteristics of academic underachievers in junior high schools. In this study, 53 junior high school students were classified as academic underachievers, 92 students as high achievers, and 118 students as low achievers based on the results of teachers' ratings on students potential academic ability and present academic performance. A multivariate analysis of variance was performed to investigate group differences on their academic performance, school attitude, beliefs on intelligence, and learning strategies. The findings showed that academic underachievers had lower academic performance, motivation, and effort management than high achievers. Academic underachievers had higher academic self-perceptions, elaboration, organization and critical thinking than low achievers. Using multinomial logistic regression analyses techniques, it was concluded that 80.9 percent of the students in the three groups were accurately classified as either underachievers, high achievers or low achievers in respect to the academic performance, academic self-perceptions, attitude toward teachers, motivation, entity beliefs on intelligence, organization, critical thinking, and metacognitive/self-regulation. Implications of the findings were discussed.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Ahn, Doe Hee photo

Ahn, Doe Hee
사범대학 (교육학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE