Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

초등학교 고학년의 창의적 문제해결력에 영향을 미치는 정의적 특성에 대한 경로 분석Affective components as predictors of creative problem solving ability in Korean upper elementary school students

Authors
조석희안도희한석실
Issue Date
Sep-2005
Publisher
한국교육심리학회
Keywords
creative problem solving; intrinsic motivation; extrinsic motivation; preference for challenging tasks; preference for creative problem solving; elementary; belief about one's intellectual ability; incremental belief about intellectual ability; 창의성; 내재적 동기; 외재적 동기; 도전적인 과제에 대한 선호 성향; 창의적 문제해결 성향; 초등학생; 지적 능력에 대한 신념; 지적 능력의 향상 가능성에 대한 신념
Citation
교육심리연구, v.19, no.3, pp 745 - 760
Pages
16
Journal Title
교육심리연구
Volume
19
Number
3
Start Page
745
End Page
760
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/26884
ISSN
1225-4290
Abstract
창의적 문제해결력을 구성하는 요소 중 인지적 요소는 지식과 기능, 논리적확산적 사고력 등으로 상당한 합의가 이루어졌으나, 정의적 요소는 아직 다양하게 나열되고 있다. 본 연구에서는 다양한 정의적 요소들이 창의적 문제해결력에 작용하는 경로를 확인하고자 초등 4 - 6 학년생들 중 일반학교에서 표집된 232명과 영재교육기관에서 표집된 77명, 총 309명을 대상으로 창의적 문제해결력 검사, 성취동기, 지적 능력에 대한 신념, 문제해결 및 도전적인 과제에 대한 선호 성향에 관한 검사를 실시하였다. 정의적 변인들과 창의적 문제해결력간의 상관분석 및 경로모형을 검증하였다. 그 결과, 내재적 동기, 창의적 문제 해결 성향, 도전적 과제 선호 성향이 창의적 문제해결력에 직접적으로 영향을 주는 데 비해, 지적 능력의 향상 가능성에 대한 믿음과 자신의 지적 능력에 대한 믿음은 간접적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 즉, 지적 능력의 향상 가능성에 대한 믿음이 강한 학생들은 내재적 동기가 높아서, 창의적 문제해결 성향이 강하고, 이로써 창의적 문제해결력이 높은 것으로 나타났다. 자신의 지적 능력에 대한 신념이 강한 학생들은 내재적 동기와 관계없이 창의적으로 문제를 해결하는 성향과 도전적인 과제를 선호하는 성향이 높아 창의적으로 문제해결력이 우수함을 확인하였다. 이런 결과는 학생들의 창의적 문제해결력을 계발시켜주기 위해서는 무엇보다도 창의적 문제해결 성향 및 도전적인 과제 선호 성향을 키워줄 필요가 있으며, 이런 성향을 강화하려면 내재적 동기와 지적 능력의 향상 가능성에 대한 신념, 자신의 지적 능력에 대한 신념을 강화시킬 필요가 있음을 알 수 있다.
The creative problem solving ability is known to be composed of various cognitive and affective components. Studies suggest more or less common cognitive components such as convergent and divergent thinking, and knowledge and skills in general and in specific domains. Meanwhile various studies suggest different affective components of creative problem solving ability. In addition, the role of affective components in creative problem solving ability and their relationship need to be studied. 232 upper elementary school students from 32 regular schools and 77 gifted upper elementary school students from 32 gifted education centers were proportionately selected throughout the country. They were tested on creative problem solving test and they also rated on their motivation, beliefs about intellectual abilities, and preference for creative problem solving and challenging tasks. Analyses on correlation coefficients among variables and analyses for verifying the path model among the variables were carried out. It was found that the intrinsic motivation, preference for creative problem solving and for challenging tasks directly affect the creative problem solving ability. It was also found that incremental beliefs about intellectual ability indirectly affect the creative problem solving ability through preference for creative problem solving, and intrinsic motivation. These results imply that it is necessary to encourage students to dare to try some new ways of solving problems in spite of the risk of failure. In order to raise the level of students' preference for creative problem solving, it seems necessary to respond positively to students‘ performance or ideas so that they can have positive incremental beliefs about intellectual ability and positive beliefs about one's intellectual ability.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Ahn, Doe Hee photo

Ahn, Doe Hee
사범대학 (교육학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE